måndag 14 mars 2011

Svensk matlagning- suck!


Och fast än del dagar känns tyngre än andra pinnar livet pâ, och vi gör det bästa av situationen.

Den här veckan har jag äntligen fâtt ändan ur och bjudit in den franska kolonin pâ middag.
Ni som lever utomlands vet precis vad jag pratar om. Om pressen att bjuda pâ svenskt.
Jag lagar inte svensk mat, mina föräldrar lagar inte heller svensk mat, förutom älg dâ, och det är ont om älgar här...
Det svenskaste jag vet är toast skagen och det är inte kosher.
Efter mycket om och men blir det sâ här :

Förrätt:

Tarteletter med tunt skivade tomater pâ en bädd av Dijonsenap, en skvätt olivolja och lite Dragon.

Sallad

Varmrätt:

Lax i folieknyte med körsbärstomater, grillad squach och aubergine.
Timjan potatis i ungn
Tatziki

Efterrätt:

Târta

Svenskt sâ det förslâr- särskilt tatzikin...

3 kommentarer:

Lisa sa...

Oj, jag lagar aldrig svenska maste jag säga. Vet knappt vad det är... Köttbullar? Men kanelbullar brukar ga hem hos de flesta!

Menyn later jättegod sa det blir succé ska du se!

Tack för din gulliga kommentar hos mig.

Kram Lisa

annai sa...

Åh vad jag avskyr den frågan. "Vad äter ni i Sverige?" Jag vet inte vad folk äter i Sverige. Tacos?! När jag tänker svensk mat tänker jag husmanskost. Och saker som bruna bönor, falukorv och blodpudding. Inget man vill bjuda på när det är finmiddag kanske...;)
Annars ska det väl vara smörgåstårta när det är partaj?!

Svensk chekchouka sa...

Lisa, svensk mat är väl mer husmanskost och inget man bjuder pâ när man har gäster?
Mina "invités" gillade menyn!

annai; Tacos ja- asgarv. Tänkte faktiskt pâ det! Du svarar precis sâ som jag svarade Lisa. Smörgâstârta... har aldrig gjort det och ska jag vara ärlig tycker jag inte det är särskilt gott, kanske som en minitârta til förrätt? mjaa.