fredag 18 mars 2011

Purimfirande


Dagen dâ hela Israel klär ut sig.

Pâ vägen till skolan, mötte vi en gravid nunna, nâgra tomtar, en bisvärm, flamencodansöser, ett hundratal prinsessor i midjehöjd, punkare, tomtar, sponge Bob och nâgra nyckelpigor.

Jag blir târögd varje Purim.
Minns i Frankrike, hur glada vi var att klä ut oss och gâ till synagogan.
Här firar vi med alla andra, pâ gatan, i skolan och pâ dagis.
Det är härligt att vara annorlunda men ocksâ härligt att omge sig av människor som firar samma högtider som man själv gör.

Känslan av att höra hemma, känslan av samhörighet känns berusande trots att vi snart varit här i tre âr.

Lördagkväll firar vi vuxna Purim i Tel Aviv med Batman nâgra polismästare, catwoman och en boxare.
Man lever bara en gâng...
Glad Purim till er alla!

5 kommentarer:

Anna sa...

Vi firar inte alls men det stör oss inte, har aldrig varit förtjusta i maskerader. Barnen saknar inte heller det de aldrig varit med om. Sorgligt på sätt och vis... Till alla som tycker det är kul så önskar jag en riktigt glad purim! På vuxenfesten ska ni helst dricka tills ni glömmer ert eget namn!

Anna - Swaussie sa...

Hej,
jag hittade in på din blogg och vill naturligtvis inte lämna utan att lämna efter en liten kommentar. Kul att läsa utlandsbloggar från svenskar på vift. :)

Har lagt till din blogg i min samlade blogglista med bloggande utlandssvenskar. http://swaussie.blogg.se/2011/march/svenskar-pa-vift-uppdaterad.html

Trevlig helg!

Svensk chekchouka sa...

Anna; vet du att jag har alltid avskytt maskerader, men när alla klär ut sig är det skitkul. Jag tror at jag ska vara nyckelpiga eller polis pâ lördag- vi fâr se... Fest blir det, fast inte sâ jag glömmer vad jag heter ;)

Anna; Hej, vad kul att du lämnar en kommenbtar! Var inne och tittade pâ din blogglista, ett väldigt bra initiativ! Kram

Mica sa...

Inte maskerad men ändå om just klädsel. Kunskapkskanalen har en serie om klädkoder i världen. Härom kvällen handlade det om Israel. Kan ses på play

http://svtplay.se/t/149516

Känner du igen mixen de beskriver? Vore kul att läsa!

Svensk chekchouka sa...

Mica!
Tack för länken. Jag kollar och skriver inlägg!
Vad kul att de visar nâgot annat än vâldsrelaterade program om Israel!!