onsdag 16 mars 2011

Svenska flickor

Tänk att folk man träffar alltid mâste berätta om de har haft ett äventyr med en Skandinav.
Det har hänt tusen gânger.
Min barnläkare i ett av Paris chicaste kvarter älskade att berätta när han tâgluffade i Sverige pâ 70-talet. Han följde mina tre ungar och berättade en liten anekdot varenda gâng.
Jag lyssnade artigt och skrattade. Det var tider det- brukade han säga med nâgot drömskt i blicken...
Här har i princip alla karlar över 40 som kommit i närheten av en kibbutz fâtt till det med en Svenska eller Danska och de älskar att berätta.
Tillvägagângssättet är alltid detsamma. De smâpratar lite, suger pâ karamellen och sedan- helt plötsligt- tar de sats och kanske bara säger ett typiskt Svenskt namn som "Agneta" t ex och inväntar en reaktion.
Andra, som lyckats ha ett kortare förhâllande kanske hasplar ur sig ett " Jag alskar daij" eller " svenska flickan". Ibland stâr deras fruar bredvid och undrar vad de talar om. Efter det kommer detaljer. Hur de träffades, var, för hur länge sedan.
Jag vet aldrig vad jag ska säga, för vad säger man? - Nejmen Grattis!! sâ du har satt pâ en Svenska? Vad kul!!
Jag brukar le lite artigt, kanske blinka med ena ögat.
Jag tycker det är helmysko att folk man inte alls känner har behov av att berätta om deras one night stands för typ 20 âr sedan.

4 kommentarer:

Anna sa...

Härom veckan hörde jag en av våra israeliska vänners dotter(de bor i Sverige) berätta att hon intervjuat sin pappa i ett skolarbete om hur det var att komma till Sverige och vad han då tyckte om tjejerna här. Han hade då svarat det klassiska att det var lätt att få ligga med tjejerna. Denne man kom hit pga av sin svenska flickvän, dotterns mamma och var aldrig, såvitt jag vet, otrogen under deras förhållande. Det känns som om alldeles för många driver en myt vidare! Kanske en dröm de haft?!:-)! Som volontär såg jag att israeliskorna, garin soldater, levde vildare än vad vi gjorde. Som Anita Goldman en gång sagt i en intervju: i judendomen är inte sex en synd! (inom äktenskapet är det ju t.o.m. det närmaste gud man kan komma!). Nog har man valt rätt religion :-)!

Unknown sa...

Samma historier hàr och àr glad att myten lever vidare, fòr svenskor àr inte bara enkla i att fà i sàng, vi àr enkla att prata med och umgàs med. Mànnen beràttar historier med ett stort leende. Och sen fràgar jag, hur màr din fru? Minen àndras direkt. Mànga sicilianska màn har t.o.m. bott i Sverige och mànga har erkànt att de àngrar djupt att de kommit tillbaka och gift sig hàr.

Svensk chekchouka sa...

Anna; va? det lâter ju inte klokt ha ha! Stackars dotter!
Jag tror verkligen inte att svenska tjejer är enklare än andra, jag tycker folk mer brukar trycka pâ att det är lite status att ha haft en!

Johanna; underbart! Ja, skillnaden mellan en syditaliens mama och en svenska mâste vara markant!

Tina sa...

Hahahahahahahahaha... :-D