tisdag 18 november 2008

Usch

Imorgon är det prov igen, gâr det bra flyttas vi upp ett hack pâ mândag.
Det kommer alltsâ i bästa fall bli svârare, gâ ännu fortare och texterna kommer vara skrivna med ännu mindre bokstäver... usch, dubbel usch.
Jag har pluggat verb sâ ögonen gâr ikors och fâr flashbacks frân franskans vidriga verb i högstadiet.
Jag önskar att jag kunde vakna upp en morgon och prata.
För underverk av sâdan kaliber är jag ju pâ rätt ställe. Här har ju folk bâde delat hav och gâtt pâ vatten, jag tycker inte det är sâ mycket begärt med ett sprâk, men varje morgon blir jag lika besviken, verben i imperfekt är lika svâra som dagen innan, de i nutid ocksâ för den delen...
Efter skolan, och efter att ha stannat kvar nâgra timmar extra för att plugga tog vi en tur in till stan, för er information kan jag meddela att det börjar bli kyligt, jag hade gâshud pâ mina bara armar i höstörkret och ângrade att jag inte tagit pâ mig en lângärmad tröja... he, he , he.

8 kommentarer:

Karin sa...

Lycka till! Själv börjar jag plugga på Weizmann institutet i nästa vecka... (ok då, de har en ulpan för gästforskare m fl som jag nästlat mig in på, ska få gå kitta gimmel!)

Svensk chekchouka sa...

vad kul!!
I gimmel fâr man lära sig passiv form.
Jag tror att testen gick bra, jag kan böja verb pâ papper min inte i konverstation. Suck.
Kram

Katarina i Holon sa...

Jag tycker att du är så duktig som kämpar på med verben! En dag bara lossnar det och man FÖRSTÅR plötsligt flera ord i samma mening..;-)

Vad kul med ulpan på Weizman Karin. Undrar om ni lär er normal hebreiska där eller mer inriktat på fysik och sånt?? Du kommer kanske att låta som en professor!

Lillie plein damour sa...

Ni är sâ duktiga, man beundrar de som fâr ändan ut och flyttar och startar pâ gâng.

Jag lär mig ekomomiska termer och har en bok pâ 500 sidor som jag borde läsa, och jag frâgade personen i gâr om det inte finns samma bok fast pâ hypnos där man kan fâ in all informationen pâ en hypnos och förstâ ALLT.
Ju mer jag läser ju mindre sâ förstâr jag.
snark

PEC sa...

Jag som tyckte spanska var krånglig!! Väl i Spanien önskade jag så att jag studerat mera på gymnasiet :-) Du är jätteduktig och jag hoppas att provet gick bra. Vi njuter också av värmen fortfarande. Morgnarna är kyliga och pojkarna gnäller så att man tror att man bor på antarktis. Tänk vilken shock de får i Virginia där vi får både snö och minusgrader :-) Kram

Marianne sa...

Så ni har också kyligt nu? Jag började med långärmat för en vecka sedan, men så är jag ju lite frusen av mig. Hehe, "bara" 26-27°C om dagarna ...

Du är duktig som pluggar så hårt! Lycka till!

Karin sa...

Vi fick lära oss en hel del passiv form i bet också men jag kan inte påstå att det sitter särskilt väl. Kan nog behövas en omgång till.

Katarina - vi kommer säkert att sitta och läsa vetenskapliga artiklar på hebreiska! Ve och fasa! Ni kommer inte att förstå mig när jag sätter igång och "finsnackar" efter kursen..

Svensk chekchouka sa...

Marianne,
Plötsligt blir vintern nâgot otroligt positivt ed riktiga varma, svenska vârdagar... Igâr i Tel Aviv sâ jag att det var fult ed folk pâ stranden, Europeiska vinterbadare förmodligen , ;).
Njut, snart kommer hettan tillbaka.
Kram