måndag 29 december 2008

Krig

Vi svarar barnen pâ frâgor som vi själva ställer oss, och följer nyheterna pâ tv och internet.
1600 reservister är inkallade. Bland dem finns lärare, läkare, fabriksarbetare, frisörer, läkare etc som ska medverka i en markinvasion i Gaza. Vanliga människor, med vanliga liv som kastas in i en konflikt som egentligen inte borde existera.
Min syn pâ vad som händer är vinklad och enkelspârig, jag varken kan eller vill se det med andra ögon än mina egna och saknar totalt medkänsla.

Halsen är bättre. Virus i den här delen av världen är annorlunda än vad min kropp är van vid. Jag som aldrig har feber har haft det flera gânger sedan jag kom hit. Det brukar ta ett âr att vänja sig vid nya bakterier, de första tolv mânaderna gâr man ur askan i elden, trots vitaminer och god kosthâllning.
Solen skiner och värmer gott. Jag hinner ta en promenad innan jag börjar med läxorna. Vi har vârdagar här, fast sommaren tog ju precis slut...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tänker inte yttra mig om konflikten(erna)därför att jag helt enkelt inte är insatt. Det är sâ invecklat och vinklat frân alla hâll och kanter. Jag tror pâ Gud men inte pâ religionerna som har gjort sâ mycket ont i Guds namn. Varför kan vi inte helt enkelt leva ifred med varandra och ha just medkänsla? Finns det överhuvudtaget nâgot mer att bomba därnere? Hatet och fattigdomen och trângsyntheten föder mer terrorister och fanatiker. Que la paix vienne enfin.

Svensk chekchouka sa...

Dossis, jag tror inte att motivatinen är religiös, det är en myt.
Att hatet och fattigdomen föder terror har du helt rätt i.
Kram gumman