lördag 3 januari 2009

Idag har vi varit pâ gourmet weekend i Holon. Ordentlig Israelisk frukost fâr den svenska att blekna. Röror, tonfisk, inlagda oliver, olika ostar, sallader, youghurt, frukt...
Värdinnan kom hit för 16 âr sedan för att plocka avokado, och glömde bort att âka hem som mânga andra ljushâriga svenskor pâ 90 talet.
Vad liten hon sâg ut, sâg jag lika barnslig ut när jag med nypackkad resväska steg av planet pâ Roissy Charles de Gaulle vâren -91?
Ibland tänker jag att livet fâtt en konstig svängning. Inte i min vildaste fantasi hade jag trott att jag skulle hamna i Israel.
Ibland fâr smâ besluta enorma konsekvenser...

Missilerna fortsätter att regna in i södra Israel och jag häpnas över att svenska tidningar inte ens nämner vad som pâgâr här. Aktuellt hade ett reportage som hette " kriget sett frân bâda sidor" där de visade folk frân Gaza och Västbanken. Ibland önskar jag hett att Norge skulle börja skjuta missilier mot Sverige, dagar och nätter i flera âr. Jag lovar att jag skulle vara den första att döma om Sverige skulle göra motattack, jag skulle kalla svenskarna blodtörstiga barbarer och kalla till bojkott av knäckebröd, demonstera framför IKEA och smutskasta kungahuset.
Lângsint är jag och förbannad.
Jag vet inget land i världen som accepterar att grannlandet skjuter missiler. Under 2007 sköts 2300 missiler mot Sderot, det är ungefär 7 st per dag, mer än en missil var fjärde timme dygnet runt. De har 15 sekunder pâ sig att hinna till skydsrummet innan det smäller. Jag klistrar in en riktigt vidrig film som visar dessa människors vardag. Kanske ger det en annan syn pâ Israels agerande idag.

11 kommentarer:

TinTin sa...

Jag förstår vad du menar! Här är de ännu mer Palestinavänliga - det faktum att Hamas mål är att utrota Israel nämns inte alls./TT

Svensk chekchouka sa...

Vi har BBC sâ jag vet vad du pratar om.
Gott nytt TT! Tack för stöd!
nechika!

Emilia sa...

Jag blir så arg och trött på svensk media! Jag förstår inte hur de kan utmåla Israel som skurken och Hamas som stackars offer.
Hoppas du har det bra!

Svensk chekchouka sa...

Emilia, det finns EN journalist i Sverige som skriver om Israel, som skriver att Hamas är en terroristorganistaion, som i min ögon a n a l y s e r a r situationen politiskt och korrekt; Ulf Nilsson. utlandskorren frân Expressens storhetstid rycker in ibland som en zorro och skriver om läget. Läs hans artikel " Israel kan inte vinna" ska du se.
Gott nytt âr Emilia och tack för stöd!

Unknown sa...

Jag vaknade imorse och läste att nu är det fullt krig. Fy fan alltsâ.

Katarina i Holon sa...

Den där känslan att INGEN vill förstå gör mig galen. Alla säger att Hamas skjuter missiler för att Gaza är stängt som ett stort friluftsfängelse. Och visst är det sant, men vad fasen har vi för val?? Jag kommer ihåg förr om åren när vi efter påtryck från omvärlden var tvugna att öppna gränserna in till Israel för palestinierna. Vi brukade räkna timmarna innan den första självmordsbombaren sprängde sig själv i luften. Vissa gånger tog det inte mer än tre fyra timmar och så hade en ung kille från Gaza sprängt sig själv och 25 andra i luften i en buss i Tel Aviv...Detta är orsaken till att gränserna är stängda, inte för att Israel vill tyrannisera den palestinska lokalbefolkningen.

Katarina i Holon sa...

Ha, och nu ringde de från "pikud ha oref"... våra nya gasmasker kommer i februari! Har de ringt er??

En soldat har dött, så sorgligt.

Jaacobi Natanel sa...

Mycket sorgligt katrina,:(
jag förstår mig inte på svensk media!snacka om att vara opartiska!

shakchouka, trevligt och hitta tillbaka till din blogg. har varit lit lat

לילה טוב

Svensk chekchouka sa...

Katarina, det är kanske svârt att tänka i tvâ steg. Muren runt Israel kanske är ful och symboliserar kanske uppdelning och tom hat. För Israel har det betytt en rejäl minskning av självmordsbombare. Kanske är det värt att ta skit frân hela världen sâ länge ens eget folk gâr säkert.
Nej, vi har inte fâtt gasmasker ännu. Jag vet att de kommer att delas ut till hela befolkningen eftersom Iran hotar att gasa oss, jag mâste säga att det känns psykiskt jobbigt att ta emot även om jag vet att det är för vâr egen och barnens säkerhet. Undrar om en sân grej är värd en liten notis i en svensk dagstidning, även det kanske är rätt ât oss, kanske provocerar vi Iran ocksâ.
Jacob; Kuuul att se dig igen!!!!

Joe sa...

Hörde du Gordon Brown idag? Blev alldeles chockad - han begärde att de övriga arabstaterna skulle se till att vapentillförseln till Gaza ströps och att de skulle se till att en ev. vapenvila faktiskt efterlvdes av Hamas. Än så länge bara ord, men bättre än hur det brukar låta!
/TT

Svensk chekchouka sa...

TT, Ma Pitom?
vâgar han sig pâ djärva uttalnaden? :)
kram