söndag 4 januari 2009

"Hamas är en nationell befrielserörelse, grundad i sitt eget folks kamp för sitt hemland. Att Iran förser Hamasregeringen i Gaza med pengar och vapen är närmast att jämföra med att samma Iran försåg den bosniska regeringen i Sarajevo med pengar och vapen under belägringen 1992-1995. Tack vare vapen från Iran kunde den bosniska armén stå emot Serbien och minimera folkmordet. Det skriver Andreas Malm, författare och journalist." DN länkar till Andreas Malm pâ första sidan och lägger till citatet; "Vi bör följa Iran och stödja Hamas i kampen mot Israels folkmordspolitik".

Det är beklämmande.

Visste du...
... att Gaza lyder under Sharya lag, piskrapp, handstympning och korsfästning är lagliga straff?
att idag räddades en 2 veckor gammal Palestinsk bäbis med hjärtfel av Israeliska doktorer i samarbete med Palestinska pâ ett Israeliskt sjukhus.
att 2000 barn opereras varje âr gratis av Israeliska läkare, hälften av dessa 2000 barn är Palestinska? Inget värt att skriva om i Europa tydligen.
att Egypten och Jordanien har fredsavtal med Israel?
att Arabiska är Israels andra sprâk? Vägskyltar är tvâsprâkiga här; Arabiska och Hebreiska...

Israel har stegat in i Gaza, tusentals soldater till fots har invaderat stället med uppgift att tillintetgöra vapen- och quassamförrâden. Missilerna fortsätter att hagla i söder, över 50 missiler under söndagen.
Enligt "fröken" i skolan är det reservister som gâtt in i Gaza, man sparar de "aktiva" militärerna till den Libanesiska gränsen. Det "puttrar" lite i norr, men hittills verkar det lungt.
Jag tackar G*d för att barnen inte är 18 och att hela min familj är samlad under samma tak.Fällde nâgra târar när jag läste kala's blog...

3 kommentarer:

Emilia sa...

Jag blev på riktigt alldeles chockad när jag läste det Andreas Malm skrivit och när jag dessutom läste kommentarerna där flera människor höll med honom. Jag förstår inte riktigt hur man kan publicera något sånt, tryckfrihet visst, men att kalla Hamas "nationell befrielserörelse" är ju en lögn som människor väljer att tro på.

Karin sa...

Ja, jag försöker ju att vara opolitisk på min blogg så jag försökte svara lite neutralt på kommentaren om den artikeln. Men det var svårt. Å andra sidan är det ju rätt att det är en tänkvärd artikel...

Svensk chekchouka sa...

Ja Emilia, ibland blir jag ursinning. Jag har bott i Frankrike i arton âr, ALDRIG skulle en fransk tidning publiciera sâdan smörja!
Karin; jag är alltid rädd för den som inte kan tänka och läsa kritiskt. Man fâr inte normalisera terror. Jag undrar ocksâ varför ett demokratiskt land helt plötsligt tar parti för en Shariya regim. Vad ligger bakom? Utan att falla in i klyshor vill jag understryka att Israel och dess befolkning har en "alldeles särskild plats" ( ironin dryper) i människors hjärtan, bara för att de är judar.