lördag 10 januari 2009

Jag är allstâ inte ensam. Det finns andra med samma bakgrund som mig. Med barn som pratar svenska med hemsk brytning och som inte vet att tungan fastnar pâ lyktsolpr om man slickar pâ dem pâ vintern. Svenskor som lagar Marockanska grytor som de inte gjort annat och som säger "de" och inte "vi" när de talar om Svenskarna.

Det är skönt att veta, och framför allt kul. Grannarna fnissade igâr när Aupairen var inne och bad om mer stolar. Pâ vanligt Israeliskt vis frâgade de naturligtvis varför vi behövde mer stolar och vilka som skulle komma, Israeler? Nja, Ulrikas Svenska vänninor med Israeliska makar. Pappan och sönerna i familjen log brett, egentligen ville de nog slâ sig själva för bröstet men de höll sig.

Vi kom fram till att barnen var oSvenska, livliga, högljudda och förskräckligt oblyga. De känner inte varandra väl, men den där jobbiga timmen dâ alla gâr och smygtittar blygt uteblev och de började med leken och skratten direkt. Jag vet inte om det är en generationsfrâga men jag minns att det var sâ när jag var liten, pâ sjuttiotalet, att det tog en himla tid innan man vâgade släppa loss... Kliiga kalasbyxor och fin skor gjorde ju att hela grejen kändes väldigt krystad.

Kanske tog det föräldrarna ett tag ocksâ, det kommer jag faktsikt inte ihâg, men mamma och pappa parfymerade sig, tog pâ sig finkläder de med och det var lite pompa och stât över det hela.
Igâr var det lângt ifrân pampigt, men det var väldigt kul!

3 kommentarer:

Emilia sa...

http://www.namninsamling.se/index.php?Namn=Namn&sida=2&nid=2756&fnvisa=namn

Fick detta på mailen idag!

TinTin sa...

Tror du inte att det är litet åldern som spelar in och det faktum att världen rymper och vi inte bor kvar i "de gamla kvartern" längre?
Jag kan bara döma utifrån mig själv och inse att jag har mycke tmer pondus och självinsikt, egenkärlek för att ha plats för så många fler i mitt liv - även de som kanske inte fått plats tidigare.
Det är också som om tiden är drbarare. Det finns inte tid för den där dyrbara timmen av avighet. Verkligen inte i krig, som där du är, men även här i priviligierade London.

Svensk chekchouka sa...

tack för länken Emilia!
Tintin, nej, jag tror inte att det är âldern, jag tror mer pâ teorin om att världen krymper och att vi som du säger bytt kvarter. Ja- här är tiden dyrbar.
Kram, kram