lördag 21 mars 2009


Man borde kräva en skylt pâ Flygplatsen i Tel Aviv med texten; Bantare gâr in pâ egen risk.

I Israel äter man, ofta, gott och kopiösa portioner.

Frukosten är en av värstingarna och serveras pâ de flesta restuarnger, kaféer och hak landet över. Den kan beställas fram till ett ungefär och är en orgie för ögon och smaklökar.

Färskbakat bröd direkt frân ugnen, ost, ett antal röror, sallader, äggröra eller omelett, frukter och marmelader... allt för en billig penning.
Thé eller kaffe ingâr, ofta en kall dryck som citrondricka med färsk mynta...
I morse ringde nâgra kompisar och bjöd oss pâ frukost vid havet.
Mat har en enorm plats i bâde mitt och mannens liv.
Vi gillar att äta.
Hade jag lagt ut lika mycket pengar pâ kläder som jag gjort pâ mat hade jag varit skit häftig, en slags snart medelsâlders Blondinbella.
Inga tuffa dieseljeans alltsâ, men nâgra flaskor ST Emillion och Pommerol pâ hyllan i köket.

7 kommentarer:

Jaacobi Natanel sa...

jag åt shakshouka till frukost igår, och tänkte på din blogg :) du skriver så bra!

Svensk chekchouka sa...

Jacobi!!
Vad smarrigt, och vad gulligt att du tänkte pâ mig!

annai sa...

Jag tycker du prioriterar helt rätt! Mat och dryck tillhör livets absolut största njutningar och är ju så mycket roligare att dela med nära och kära än ett par tuffa jeans... Jag älskar mat! Det vattnas i munnen av bilderna och beskrivningarna.

Svensk chekchouka sa...

annai, när ni kommer har vi massor av matupplevelser som ni aldrig varit med om i bakfickan!!

annai sa...

Det låter perfekt. Men fårtestiklarna tror jag vi hoppar... ;-)

Anonym sa...

Det är jätteintressant att läsa om vardagslivet i Israel; jag hoppas att jag också kan besöka landet en gång och lära mig lite mer.

Hanna

Svensk chekchouka sa...

mcb, köp en biljett pâ sabra. det värsta du riskerar är att inte vilja utnyttja returbiljetten...