fredag 20 mars 2009







Richard Falk, FN's "special rapporteur" för mänskliga rättigheter i de Palestinska omrâdena undersöker huruvida Israel i senaste kriget gjort sig skyldig krigsförbrytelse.



Enligt Geneve konventionen mâste man vara säker pâ att kunna skilja civila frân militära mâl, finns det tvivel är det enligt lag förbjudet att skjuta eller bomba.



Palestinierna kan det pâ sina fem fingrar, de skjuter frân skoltak, gömmer vapen i villor där barnfamiljer bor och ger vapen till minderâriga.



Det finns filmer där man ser hur de sliter tag i barn och föser de framför sig i gränderna sâ att de Israeliska soldaterna inte vâgar skjuta.



Det är lagligt.

9 kommentarer:

annai sa...

Det är ett fruktansvärt fegt sätt att föra krig på. Värnlösa människor, små barn, som utnyttjas på det sättet. Omänskligt. Man vet att detta pågår och jag antar att det därför anses viktigt att undersöka och försäkra sig om att åtminstone en av parterna, Israel, följer reglerna och handlar humant. Om civilbefolkningen inte skyddas av sina egna makthavare måste ju någon stå upp för dem.

Svensk chekchouka sa...

att gâ in i gaza utan att bryta mot genevekonventionen är en säker död eftersom civila skjuter, minderâriga skjuter och de som inte är minderâriga eller civila skjuter frân civilspäckade ställen.
Israel handlar inte humant eftersom de skjuter tillbaka, däremot är den Israeliska armén vârt enda skydd och befolkningen förväntar sig att bli försvarad.
Idag kan man dividera om vad som gjorts, faktum är att det är lungt i södra Israel, även om inte missilerna frân Gaza uppört sâ kan folket leva ett drägligt liv.

Anonym sa...

Hej igen,
Vem har sagt att det skulle vara lagligt att använda civila människor som sköldar? Jag tycker inte riktigt om att du skriver "palestinierna" när du förmodligen menar Hamas.
Båda parter måste följa de regler som finns! Oavsett om det är Israel eller Hamas. Det handlar inte om att fördöma hela Gazaoffensiven utan att kritisera och fördöma de fel som begåtts från båda sidor.

/ Hanna Bard

Svensk chekchouka sa...

Hanna, jag skriver Palestinier eftersom det dessvärre inte är ett beteende som fötts med Hamas, även under Arafats Fatah skedde samma sak.
Det Palestinska folket har används som mänskliga sköldar länge, de vet mycket väl att världsopinionen förgapar sig mer över att Israel ändâ gâr in i Gaza än att de använder barn som skydd.
Skulle du lâta dina barn gâ ut pâ gatan om det var krig? Hur kommer det sig att det ständigt kryllar av minderâriga sâ fort det är skottlossning? Ingen har sagt att det är lagligt Hanna, men ingen säger heller att det är olagligt.
Har du nâgonsin funderat pâ varför det inte finns skyddsrum i Gaza och pâ Västbanken som i Israel? Kanske är det sâ att det finns en ovilja att skydda sina egna civila...
Med de miljarder dessa omrâden fâtt under decennier hade de kunnat bygga nya moderna skyddsrum till sin civilbefolkning.
Jag oroar mig helt klart mer för de mina men förvânas över att alla aktivister inte fördjupar sig i frâgan. Det skulle rädda fler liv och vara mycket effektivare än att bojkotta jaffa apelsiner som odlas av Arabiska Israeler.

Sissel sa...

Det er valgår i Norge- og vi har slike artikler å forholde oss til - ikke rart folk ikke klarer å se andre sannheter:

http://www.dagbladet.no/2009/03/24/nyheter/krigen_i_gaza/utenriks/israel/hamas/5432697/

Anonym sa...

Alla palestinska familjer låter förmodligen inte sina barn gå ut om det pågår oroligheter; det är att generalisera. Jag skulle inte uttala mig om "israeler" när jag menar den israeliska armén eller regeringen, men jag förstår vad du menar med att använda benämningen "palestinier" här. Då är det alltså dess ledarskap samt palestinska terrororganisationer som bär skulden, inte hela folket.
Men man måste inte stödja all israelisk utrikespolitik bara för den sakens skull; nu säger jag inte att du gör det, utan jag menar generellt sett. Jag vet av erfarenhet i den här debatten, att en del människor är väldigt enögda och tror att man måste vara helt för allt den ena eller andra sidan gör.

För mig handlar det inte om att stödja allt Israels armé gör eller stödja palestinska angrepp på israeler; för mig handlar det om att fördöma fel som begåtts av båda sidor och inte bara den ena. Jag fördömer inte båda sidor lika mycket; t.ex. är jag helt emot Hamas men jag är inte emot alla israeliska angrepp eftersom det inte alls är samma sak som avsiktligt dödande av civila som hamas mfl. palestinska terrororganisationer ägnar sig åt.

Bara för att man fördömer fel som begåtts av israeliska armén under Gazaoffensiven, betyder det inte att man är emot hela; eller att man ursäktar Hamas angrepp eller hur de gömmer sig bland sin egen befolkning. Det bör totalfördömas.

Det jag menar är att bara för att man anser att den palestinska sidan har begått mer fel behöver man inte heller förringa de fel som begåtts från den israeliska sidan.

Anonym sa...

Ja, jag tycker heller inte att man bara ska fördöma den ena sidan; t.ex som många pro-palestinska aktivister. Jag skulle aldrig bojkotta Israel eller enbart demonstrera emot Israels gazaoffensiv. Det är väldigt ensidigt.
Men en del som klagar över ensidigheten bland pro-palestinier är själva lika ensidiga när det gäller den israeliska sidan. Det är bra att du kan se den palestinska sidan också!

ha det bra,

Hanna

Svensk chekchouka sa...

MCW
jag mâste tyvärr rekänna att jag är enögd, jag tappade vänsterögat för länge sedan och har nog väldigt svârt att förstâ andra sidan. Kanske skulle jag mjukna om jag âkte över gränsen och sâg misären i gaza. Just nu känns Gaza som ett stort block och du har helt rätt i att jag generaliserar. Ibland tänker jag att det kanske finns vettiga människor där ocksâ men det känns sâ hopplöst pâ nât vis. De pâ andra sidan är ju ocksâ lika enögda. Jag hatar definitiv inte, men det är sant att jag fördömer.
Tack för att du kommenterar, jag uppskattar verkligen att folk skriver vad de tycker. Ofta känns det jobbigt att kasta sig in i diskussioner fetrsom amn kanske inte kan allt pâ sina fem fingrar, jag tycker att man kan fâ tycka, och att det framföraltt är superintressant att läsa vad andra tycker.
Jag uppskattar dina inlägg, vi behöver inte vara överens, du har kanske en vidare syn pâ detta än jag själv, vem vet.

Anonym sa...

Jag förstår dig, för det är lätt att bara se den egna sidan. Men om du är enögd som du själv påstår, är du åtminstone medveten om det, det är det inte alla som är. Men du är inte ens hälften så enögd som många andra som inte ens reflekterar över sina åsikter eller vet varför de tycker som de gör.

Jag vill inte döma dig och jag respekterar din åsikt! Håller med om att det kan vara jobbigt att debattera ibland. Om jag bodde i Israel eller de palestinska områdena kanske jag skulle vara väldigt enögd.

Visst är det bra att höra andras åsikter. Jag har diskuterat konflikten på internet ibland som nu, och därför kan jag ofta se hur folk argumenterar; men så länge man debatterar på ett respektfullt sätt och inte häver ur sig en massa elakheter (som en del kan göra) är det bra.

Ha det bra och jag hoppas situationen kommer att bli bättre för båda sidor.

Lycka till med bloggandet!
/Hanna