fredag 17 juli 2009

Facebook är kul. Man hittar gamla vänner och ovänner som man kan spionera pâ eller ha kontakt med.
Häromdagen hittade jag en kille som var med i samma gäng som mig i Gymnasiet. Jag messade honom och skrev att jag fortfarande kom ihâg hur han anklagat mig och min bästa kompis att ha fyllt i vatten i hans Vodka flaska innan vi lämnade tillbaka den och att jag krävde rentvagning efter 22 ârs lidande.
Han har inte svarat men jag skrattar fortfarande ât mitt brev.

I förrgâr fick jag ett mess frân en "gammal" aupair flicka, vâr första. Hon berättade att hon faktsikt var i Israel, hur efter att ha varit ett âr hos oss i Frankrike för 4 âr sedan känt att hon var tvungen att resa till Israel, landet vi talade om med sâ mycket kärlek, landet vi sâ hett önskade skulle bli vârt eget.
Nu arbetar hon som volontär pâ en kibbutz vid Libanesiska gränsen och kommer och hälsar pâ om nâgra veckor!
Klart man blir glad, varenda en som kommer hit och upptäcker hur varma människorna är känns som en seger. Aupairflickorna känns alla lite som mina, vi har ju levt tillsammans under ett ârs tid sâ jag känner mig lite mammastolt ocksâ.
Jag undrar ibland om ni som läser här känner till Israel, ifall ni fâr en annan syn pâ livet här genom att läsa pâ bloggen.
Jag hoppas det, Israel är sâ ändlöst mycket mer än krig och vâld. Kunde jag skulle jag ta hit varenda en av er och visa...

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Nu då du skrev om ni som läser det här, så ville jag bara säga hej och att jag älskar att läsa din blogg och tittar in titt som tätt för att se om du skrivit något nytt :)Träffar en israelisk kille sen ett år tillbaka så det är extra kul att läsa din blogg och få veta lite mer på ett roligare sätt. Sen skriver du så bra också så hela din blogg är intressant i sig :) Kram Therese

Svensk chekchouka sa...

Heeej Therese! när man bloggar fâr man lite info om besökarna, var de bor. Jag Känner igen er alla genom städerna ni bor i ; Höör, Sollefteâ, Jacobsstad tex. Klart att jag är nyfiken pâ vilka ni är! Tack för att du presenterade dig Therese, jag är jättestolt att du läser just min blogg!!
Kram

Anonym sa...

BS"D

*Höhö* Hoppas han svarar dig med något lika kvikt! Facebook är roligt, man kan träffa både nytt-och gammalt folk där om man har tur.

Jag gillar att läsa din blogg, det är så skönt att få en normal bild av Israel för en gångs skull. (Sen blir man ju sugen på att flytta dit också, men det komer väl aldrig ske! :( )

Jaacobi Natanel sa...

Ja, jag tycker verkligen att du skriver så himla bra, Du kanke borde skriva en bok av din tid i israel. hur det känndes och alla svårigheter och kulturkrock!-)

Ja facebook är väldigt intressant, hittade en barndoms kompis från 3:an.

Shabat shalom