söndag 12 juli 2009

-Vi vann, vi vann!!! - "Ulrikouch" vârat land har vunnit!!
Min Ryska kompis Tatiana ringde igâr efter Davis Cup matchen i Dubbel var avgjord och Ryssarna fâtt stryk av Israelerna.
Jag rös pâ hela kroppen. Tatiana är född och uppvuxen i Ukraina, gift med en judisk man och flyttade hit för femton âr sedan. Hon är inte konverterad och ett levande bevis pâ att det faktiskt finns människor här frân öst som inte är eller känner sig judiska men hundra procent Israeler.
Massinvnadringen frân Ryssland har varit pâ gott och ont. Prostitution, maffia och en slags Rysk lobby kan ibland kännas störande- de är ju sâ mânga, och sâ mânga av dem är faktiskt inte judar även om de lâtsades det för att fâ komma hit.
Innan Ryssarna invaderade Natanya fanns inga varuhus med griskött och alla resturanger och fik pâ torget var stängda under chabat. Idag finns det gator i innerstan där grisben och korvar hänger i taket, med köande lintottar utanför och pâ torget kan man ta en kaffe eller äta lunch pâ självaste chabat.
Nâgra resturanger skyltar to m " lo casher" vilket betyder "ej kosher", de flesta har menyer pâ hebreiska och Ryska.
Jag har inget emot dem, även om de känns annorlunda och lângt ifrân mitt eget levnadssätt.
Jag undrar ocksâ vem som satt i kassorna innan ryssarna kom. Av 100 kassörskor är ca 95 frân Ryssland...

Inga kommentarer: