söndag 29 november 2009

Alla har âsikter om Israel, och alla fâr naturligtvis ha det. Men ett av de absolut värsta argumenten jag vet är :

- Joho det vet man ju hur de är där nere de har ju brâkat i tusentals âr med bibeln som grund, sâ gâr det när tvâ folkslag som tillämpar öga för öga tand för tand möts liksom...

Till alla dessa människor vill jag delge vad jag precis läste i tidningen.

För att fâ tillbaka Guilad Shalit friger Israel 450 + 553 fângar, fängslade för terrorsim.



Vid flera tillfällen i Israels historia har liknande utbyten skett. Ofta har vi först vid själva utbytet fâtt reda pâ om "vâr"gisslan är levande eller död. Kanske minns ni som läser här Ehud Goldwasser och Eldad Regev som kom tillbaka i kistor för nâgot âr sedan. I utbyte mot kadavren; 5 terrorister varav Samir Kuntar...


Den här gângen är vi sâ gott som säkra pâ att Guilad kommer att vara vid liv. Ryktena säger att kanske, kanske kommer det att ske ett utbyte vid Gaza gränsen nästa vecka...

5 kommentarer:

Tove sa...

Jag vet bara att gillar att läsa din blogg. Det är både roligt och intressant att läsa hur du känner och upplever ditt "nya liv" där och då på ett mycket stolt sätt. Men jag kan inte låta bli att ställa frågan; Hur kommer det sig att det att judar, kristna och muslimer kan leva i symbios i andra delar av Mellersta Östern och Afrika?

Svensk chekchouka sa...

Tove, vilka länder syftar du pâ? I regel brukar det dessvärre inte fungera sâ bra, âtminstone i länder där majoriteten är muslimer.
Jag tror faktiskt inte att svenska judar lever i symbios med muslimer och kristna heller, de lever i tysthet, men det är ju vad jag TROR.
Spänningen här är relaterad till landsomrâden. Mânga Palestinier accepterar inte landet Israel.
Vi anser att Israel är vârat, de anser att vi stulit deras land. Detta har pâgâtt sâ länge att de flesta känner människor som dött i attentat eller krig vilket naturligtvis ökar spänningarna ännu mer mellan folken.
En kort och förenklad förklaring pâ en frâga vars svar skulle kunna bli en bok...

Katarina i Holon sa...

Måste bara berätta om judarnas situation i Etiopien. De levde absolut inte i någon symbios med de krista eller muslimerna utan var hela tiden rädda att någon skulle komma på att de är judar.

Enligt judendomen är ju tatueringar förbjudna och jag har ofta funderat på varför etiopiska judiska kvinnor är så tatuerade, speciellt i ansiktet där det syns så tydligt, när de annars följer religionens lagar. Jobbade ihop med en Etiopisk kvinna som berättade att de helt enkelt gjorde massa tatueringar, även kors och andra kristna symboler för att de ut som alla andra första gången de lämnade byn. Denna kvinnas mamma hade hela halsen tatuerad med kors för att hon skulle våga flytta till staden som en förberedelse för flykten till Israel. Mig veterligt lever inte judar i symbios med muslimer i något land i mellanöstern eller Afrika, men jag kan såklart ha missat något.

Ber för att vi ska få Gilad tillbaka vid liv.

Tove sa...

Ordet symbios kanske inte var bästa - ursäkta! Jag har kristna och muslimska vänner*) (alla muslimer är inte fanatiker) som har berättat lite om att även om man kanske inte umgås så respekterar man varandra. Du frågade om vilka länder - Marocko, Oman och Saudarabien *).
Tyvärr har jag inga judiska vänner (vad jag vet) så iofs blir det ju inte helt opartiskt sas. Måste ju dock erkänna att min sk information är från början av 2000-talet. Men samtidigt har jag inte hört något som motsäger "min version". Kan även hänvisa till http://www.pedagogiskamagasinet.net/main.asp?ArticleID=41302&CategoryID=7140&ArticleOutputTemplateID=94&ArticleStateID=2
No hard feelings hoppas jag.

Svensk chekchouka sa...

Tove, Jag tror at det finns byar här ocksâ där kristna och muslimer och druzer lever tillsammans, ibland blir det riktiga brâk, giftemâl över gränserna är ovanliga men annars funkar det.
Jag känner inge kristna i Marocko, däremot vet jag judar som bott där i mânga âr utan större problem och definitivt INGA problem med gemene man utan mer fanatiker.
Som jag skrev är problemet här att tvâ parter hävdar att samma landremsa är deras. Jag känner stor skilland här mellan araber och judar jämfört med Frankrike där vi faktiskt hade muslimska kompisar. Kompisar vi träffade titt som tätt men med vilka vi naturligtvis ALDRIG diskuterade Israel!Terrorismen här nere har förstört sâ mycket, framför allt viljan att bland sig.
Tove, det är bâde kul och intressant att diskutera. tack för att du bâde läser och skriver. Ska läsa din länk när jag kommer hem i ikväll.