fredag 20 november 2009

Den politiska korruptionen börjar redan i lâgstadiet.
Trots att fröken förbjudit mutor lyckades den nyvalda klasspresidenten muta till sig tre väljare med hjälp av sötsura band frân "tjorren" vid Mac Donalds...
Sonen grâter, mamma tröstar och moralpredikar att man aldrig fâr sälja sin röst för mutor, att man ska vara ärlig och inte hâlla pâ med fuffens, det hâller i lägngden. ( Fast gör det verkligen det, ibland undrar jag ... )
Sonen nickar och snyftar, tvâ ynka röster frân en President titel skaver.
Han förstâr inte varför ingen är upprörd, han skulle nog helst vilja âberopa omval, under kontroll av hela lärarkâren och helst rektorn...
Just den här incidenten är ju lite komisk, men ofta i livet har jag fascinerats över för hur lite folk säljer sin etik och moral. Stundens frestning, "yetser hara" kallas det här.
En impuls som inte kan motstâs, och som ibland fâr enorma konsekvenser. Otrohet, bilkörning under berusning, sex utan skydd... Ett helt liv kan faktisk rasa pâ nâgra ögonblick!

4 kommentarer:

annai sa...

Först Thierry Henry och sedan det här! Vad händer med världen? ;-)

Snutten, han som är så genomgo'!
Jag tror i allafall *(naivt?) att ärlighet varar längst, även om fusk ibland ger "instant gratification"! Men jag antar att sonen inte kan tröstas med: "om 6 månader är inte den där killen president längre, men du har fortfarande din integritet". Funkar liksom inte för en 9åring...

Kram

Svensk chekchouka sa...

annai, jag hade faktiskt Henry i tankarna nar jag skrev inlägget!! Jag fattar att det tog hârt pâ Irland. Säg till N att vi är 100% med honom!!!
Sonen är redan âterställd...
kram

TinTin sa...

Som varken fransk eller fotbollsintresserad måste jag fråga: Vad har Thierry gjort? Går och googlar...

Svensk chekchouka sa...

Tintin, du skrämmer mig... fniss, Irland var nära ett kollektivt självmord häromkvälen och fransmännen sitter hemma med brännande kinder...