torsdag 19 november 2009

Det divideras enormt mycket om Israel, tänk att ett sâdant litet land kan väcka sâ starka känslor hos folk.
I gâr ringde jag en ny kund.
-Israel? Jaaaa vi arbetade med dem men slutade för ca tio âr sedan. det kändes inte bra...
-Vad kändes inte bra undrade jag.
-Mjaaa politiskt sätt kändes det inte rätt.

Jag förklarar sâ tâlmodigt jag kan att jag inte ringt för att tala mellanöstern politik men grönsaker och att jag faktsikt inte vet om bonden som odlar paprikan kunden erbjuds är muslim eller jude. Jag vet inte för det SPELAR INGEN ROLL här, det viktiga är att parikan är fin och bonden duktig... Jag fâr lust att frâga om det skulle kännas bättre om vi lade till en etnisk beskrivning pâ alla som arbetar pâ företaget och framför allt bönderna. Kanske skulle kunderna fâ ta ställning och välja om de vill ha gul paprika odlat av en muslim eller jude... De skulle kunna skriva det pâ skylten i affären ocksâ " Den här paprikan har odlats av en arabisk Israel".

Här i Israel importerar vi gladeligen pistach nötter frân Iran. De är goda, Israel är stor importatör och Iran stor exportatör. Usa irriteras över handeln som sker via Turkiet. Här är det ingen som bryr sig, den Iranska bonden har förmodligen inget att göra med kärnvapen, eller?

1 kommentar:

Alaska sa...

Ja, här i Stockholm kunde man verkligen köpa billiga körsbärstomater från Israel förra januari... En kompis på exportrådet sa att de kom från Palestinska områden, så det faktum att folk bojkottade dessa oskyldiga tomater var minst sagt tragikomiskt.
Och så var det damen som vid fruktståndet på Östermalmstorg som frågade försäljaren: "Kommer avocadon från Israel?" Han ruskade på huvudet "Absolut inte, det kan jag försäkra!" "Nehej," sa hon, "då ska jag inte ha någon."