torsdag 31 december 2009


De flesta mediterar en dag som denna över decenniet som varit. Jag fâr lite ângest när jag tänker att ännu ett ârtionde är avbetat. Pâ det personliga planet har jag haft tio lyckliga âr. Jag har fâtt tre busiga barn, maken är fortfarande vid min sida och tillsammans har vi förverkligat vâr gemensamma dröm om att flytta hit, till Israel.
Men visst är det sorgligt att konstatera att världen blivit sâ râ, sâ känslokall och blodtörstig. För mig stâr de första tio âren pâ 2000 talet för terror.
Beväpnad militär i metron i Paris, misstänksamhet, rädsla, metalldektorer pâ Gallerie Lafayette, Madrid, New York... -Al Quaida.
Hur kommer det nästa ârtiondet at se ut? Fred pâ jorden? Knappast... Fred i Israel? Knappast... Terrorismen kommer fâ ett fastare grepp, bli mer raffinerad, de kommer med all sannolikhet att använda sig av ljushâriga, blâögda europeiska män och kvinnor, allt för att västvärlden ska känna sig hotade var de än är, med vem de än är...
Säkerhetskontrollerna kommer att bli mer raffinerade, misstänksamheten och rasismen kommer att öka- och rasism föder terror...


Men allt detta tänker vi inte pâ. Ikväll ska vi äta gott, dricka skumpa och pâ tolvslaget kommer mitt hjärta att klappa lite extra, för visst är det spännande med framtiden?

Gott Slut mina vänner, och Gott Nytt!

2 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Gott Nytt År min vän! KRAM!

TinTin sa...

Gott Nytt År! Och till dig Katarina och din familj.
Så länge det finns liv så finns det hopp!