fredag 1 januari 2010

Bilder frân min stad...

När jag var lite handlade jag lördagsgodis i tjorren vid Rosenkällamacken. Sâ här ser godisaffären ut vid Herzl gatan...


Skyltfönster finns inte alltid, dâ ställer man ut direkt pâ gatan...


Här är skomakaren...



När man är sugen pâ kaffe och arbetar i stan, ställer man ut stolar och bord om kaféet ligger för lângt bort ifrân affären man arbetar i.





I Frankrike köpte jag grönsaker pâ Carrefour, här gâr jag pâ chouken. Hos den här farbrorn, som är sâ liten att han knappt syns bakom sina rotfrukter, handlar jag mynta, oregano, koriander och tymjan, färsk sâdan!




När vi blir gamla och trötta kommer vi att förflytta oss i en sâdan här liten bil som alla andra panshisar...







Igâr när jag var och handlade mötte jag sonens lärarinna.

- Vad tar du kort pâ? undrade hennes väninna förvânat när jag med kameran om halsen strosade pâ en sidogata till chouken.
Jag log och svarade ;
- allt.
- Det är ju annorlunda för "dem" förkarade sonens lärarinna för sin väninna som fortfarande inte sâg ut att fatta VAD som var annorlunda...
Den första Januari är en vanlig dag här i Israel, endast religiösa fester räknas som helgdagar.
Vi pallrade oss som vanligt upp klockan halv sju i morse...

5 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Men vad OHYGIENISKT med allt godis liggande framme så, hahaha! Ser gott ut! Jag försöker att se korten med andra ögon, för för mig ser ju allt ut precis som vanligt! Det där att man tar ut stolar på gatan hade man ju säkert reagerat på om det hände i Sverige, jag tycker att det är mysigt. Det kan vi göra nästa gång du kommer på fiak...Här i Holon så är det mest gamla tanter som släpar med sig en stol ut på gatan och spenderar några timmar där på eftermiddagen. Sitter man inne i stängd lägenhet så kan man ju missa nåt! På Yom Kippur tar hela stan med sig varsin stol ut och sitter på gatan jämte huset, hos er också?

Thérèse sa...

Jätte fina bilder! Gott Nytt År och god fortsättning!

PEC sa...

Vad härliga bilder och det ser så gott ut. Jag skulle gärna gå och handla på "farmers market" men de har inga bra i närheten. Mysigt att fixa sitt eget fika ställe, varför inte ?
Gott Nytt på er

Unknown sa...

Härligt! Med färska produkter sâ kan maten inte bli annat än himmelskt god. Godisberget ser enormt frestande ut, aahhhh!

anna of sweden sa...

Åh, vilka fina bilder. Önskar att jag kunde sticka över och sällskapa dig på fotopromenad!