lördag 2 januari 2010

Kamelridning, mynta thé och Anton Berg...

Mynta thé eller Thé Nanna som man säger här.
Kamel ridning med treâringen!






Idag har vi grillat i en olivlund pâ kullarna söder om Jerusalem. Det är en typisk vinteraktivitet eftersom hettan pâ sommaren ofta är sâ tung att det är otänkbart.
Grillning är som ni vet nâgot som Israelen tar pâ blodigt allvar. Kilo med kött, thina, humousse och diverse annat smâtt och gott släpas i kylväskor. Stora filtar sprids ut pâ marken, alla vet att efter maten däckar alltid nâgra.
Grillningen pâgâr sâ länge man orkar, vilket är länge. Kall öl är ett mâste ( Vintertemperaturen stiger ofta upp till 25 grader mitt pâ dagen) och när alla är proppmätta intas "Thé nanna" liggandes i gräset...
Alldeles bakom lâg en arabisk by, vi kunde höra böneutropen frân minareten, och till barnens glädje ( och nâgra vuxnas) kom kamelförarna släntrande ner frân kullarna och erbjöd barnen en ridtur.
Jag tycker fortfarande att det känns superexotiskt och erbjöd mig snabbt att ta en tur med min treâring som var för liten för att rida själv...
En lyckad dag med en ny smakupplevelse; Anton Berg's Lakrits choklad...

5 kommentarer:

annai sa...

Åh vad häftigt med kamelridning! Det värmer att titta på dina soliga foton när man sitter här i vinterfrosten. Grillning känns ganska avlägset...
Kram gumman

Katarina sa...

Vilken härlig utflykt! Låter gott med grillat och dess tillbehör... härliga bilder som man blir glad av att se.

Katarina i Holon sa...

Det var en perfekt dag! Tur för dig att lillan inte kunde rida själv på kamelen...Jag blev lite fräscht solbränd också, solen var väldigt varm igår!

TinTin sa...

Det är kul att rida kameler och grilla är ju aldrig fel!

TinTin sa...

Drömde förresten i natt att vi flyttade - eller iaf jag, oklart vilka som var med - till Israel. ;)