måndag 4 januari 2010

Igâr var jag hos tandläkaren. Jag har problem med tandköttet och ville kolla upp det.
Jag väntade 45 minuter efter min utsatta tid och när jag äntligen kom in kastade den Fransktalande tandläkaren pâ den Franska kliniken fram ett A4 ark pâ hebreiska med ytte pytte text och sa : Fyll i.
Jag pâpekade att jag kunde ha gjort det medan jag väntade och började grinigt och ovilligt läsa.
Barn:
Aïn:
Jobb:
Men karln bad ju att jag skulle skriva i personnr, namn och adress medan han drog med pekfingret lite diffust över texten...
När tandläkaren kom tillbaka räckte jag fram pappret och undrade vad han ville, jag hade skrivit i mina uppgifter pâ hebreiska vid sidan.
-Kan du inte läsa flinade han.
-Jo sa jag.
-Aaah har du skrivit pâ Hebreiska?
-Ja, texten är ju pâ hebreiska.
Han flinar lite översittaraktigt och fyller i pâ franska, allt medan han frâgar om mina uppgifter, jag antar att han inte kan läsa vad jag skrivit. Jag tittar över axeln pâ läkaren.
Barn :3323667788 ( personnr)
Jobb : mitt namn.
Aïn : Adress ( Aïn är en bokstav)
Jag frâgar vad han gör.
-Jag fyller i...
-Men där stâr ju Barn, varför skriver du i mitt personnummer?
-Nejmen det spelar väl ingen roll, det är jag som har gjort lappen...
Han undersöker mina tänder, förklarar att jag inte kan borsta tänderna, undrar hur jag borstar.
-Gnuggmetoden...
- Absurdt! Gnuggar du? Man borstar nerifrân och upp, tand för tand...
Jag förkLarar surt att jag är frân Sverige, alla tandläkare prisar de svenska. Han svarar att i Schweitz kanske man borstar tänderna genom att gnugga men att övriga världen gröper nerifrân och upp.
Sedan vill han dra ut mina visdomständer. Jag säger triumferande att jag gjort en Radiografi för bara ett âr sedan och att de tvâ som är kvar inte behöver dras ut. Han ändrar sig och säger att kanske en skulle räcka.
Av nyfikenhet ställer jag frâgan hur mycket det skulle kosta.
- Det beror pâ hur rötterna ser ut!
-Okej...
Kan man anmäla sâna människor, jag menar det mâste ju finnas gränser eller?
Precis innan jag gâr försöker han pracka pâ mig 14 stycken röntgen klichéer, det kan ju vara bra och kolla liksom.
- Nej tack, det är bra tror jag.
Jag betalade inte för besöket.

9 kommentarer:

Katarina sa...

Men kära nån vilken tandläkare du mötte!

Jag hoppas du blir bättre i tandköttet och att du hittar en bättre och trevligare tandläkare!

TinTin sa...

Idiot! Fast han har rätt om borstandet... ;)

Svensk chekchouka sa...

Katarina, jag söker och har förmodligen hittat!

Tintin, allstâ jag testade och det kändes faktiskt bra, fast jag erkänner att jag alltid hört att man ska gnugga. Jag ska inhandla en elektriskt tandborste â det snaraste...

annai sa...

Man ska borsta i små cirklar och inte trycka för hårt! Sensodyne tandkräm är kanonbra. Vad är gnuggmetoden förresten? Fram och tillbaka eller? Så ska man inte göra.

Svensk chekchouka sa...

Jag lärde mig gnuggmetoden av fluortanten nä jag gick i trean, sedan dess har jag gnuggat, nu har jag kköpt en Oral B och annai, jag ska kôpa sensodyn!

PEC sa...

Jag hade en liknande idiot i Californien och jag är övertygad om att han "rotfyllde" en tand som var okej och ville sätta en krona över för han kunde ta ordentligt med betalt. Jag gick inte tillbaka och hade problem med tanden i 8 år. Slutade med att jag fick operera i tandköttet för tanden sprack i tyskland och tandläkaren i Spanien (militär) fick göra om rotfyllningen (hittade tre till rötter och världens infektion) och en krona över. Äntligen bra, tacka vet jag militär tandläkare... Jag litar inte på tandläkare längre och råkar jag hos en liknande skulle jag också gå därifrån för att aldrig återvända.

Svensk chekchouka sa...

PETRA,

Jag har hört massor av liknande historier om Tandläkare som hittar pâ problem! Det är ju svârt att kontrollera sâvida man inte gâr till en annan tandläkare för att fâ diagnosen bekräftad...
Jag kommer garanterat aldrig sätta min fot där igen!
Kram

TinTin sa...

Tänk dig att tänderna är "långrandiga" som trä och att man inte ska slipa mot fibrerna, utan med, så blir det mer logiskt. Och det är då lika logiskt att det är från rötterna och upp/ut, som när man borstar håret!

Arsouille Team sa...

Vilken stöddig karl. Sprid ryktet säger jag bara.