fredag 29 januari 2010

Av ârets 365 dagar är max tolv iskalla, och med iskalla menar jag att temperaturen sjunker till tio-tolv grader pâ natten. I lägneheter utan element blir det alltsâ kallt. Vi använder oss av AC:n som ocksâ funkar som varmblâs och har köpt minivärmare til rummen.
Under dessa tio dagaran blir i princip alla sjuka. Magsjuka, feber, hosta eller ont i knät tex.Virus i Mellanöstern är inte som "vanliga" virus i Europa där man kombinerar snuva med hosta, illamâende med kräkningar etc.
Förra âret var förskräckligt, vi var totalt utslagna vid flera tillfällen, med helkonstiga symptomer som vâldsam yrsel, ont i armbâgar och knän, riktigt hög feber etc. Kroppen mâste ju vänja sig och ibörjan klarar den inte av att tackla nya virus.
I âr har det gâtt bättre- som en äkta inföding säger jag nu tfou-tfou-tfou och fejkspottar...
Jag tror emellertid att vargavintern är över , imorse värmde soen skönt igen och en munkjacka räckte.
Israelen gillar att tala om hur hemska vintrarna är här. Jag hâller med om att det är svinkallt men man hinner knappt hacka tänder förrän det är över. Februari mânad är bâde vacker och ljummen, en utflyktsmânad dâ man kan gâ i skogen, titta pâ blommor och njuta av grönskan.
Det är underbart att leva i sol och värme, jag saknar inte kylan alls, jag tror faktiskt att jag avskyr att frysa.

2 kommentarer:

PEC sa...

I'm with ya sista :-) Här fryser vi trots värme i huset. Vi har haft som kallast -10 på natten men husen är inte byggda för den kylan så våran kära värme verkar försvinna. Efter 2008 sommaren i Sverige när jag återvända till kokheta Texas svor jag att jag inte skulle klaga över värmen. Alla gnällde och tyckte det var jobbigt med hetta men jag njöt av att svetten rann, för jag kunde äntligen tina..fniss. Vi har ju luftkonditionering så blir det för varmt går man in.

Anonym sa...

Kul det där du skrev: "tfou-tfou och fejkspotta"!
Det kör de med här i grekland också fast de är ju ganska "österländska" av sej...
annalena