onsdag 20 januari 2010

Det ÄR stor skillnad pâ mellanöstern och norra Europa.

Imorse blev jag arg pâ mannen, riktigt arg. Dörren till trapphuset var öppen, vi var pâ väg ut. I hissen väntade halva huset, barn, vuxna, tonâringar...

Jag vrâlade pâ mannen, mannen fräste tillbaka, jag klampadde (halta och klampa är svârt, men det gâr när man är arg) ut i hissen allt medan jag förde ett jäkla liv. I hissen väntade alla tâlmodigt. Inget hysjande, inga höjda ögonbryn eller grimaser bakom ryggen. Inga rädda barn. Alla smâpratade som om de inte hört.

Härom veckan var grann-mamman vansinnig pâ ungarna. Sina egna, vâra och grannarnas. Hon skällde sâ det ekade i trapphuset. Barnen spelar fotboll i trapphuset och hon var väl trött pâ att alltid fâ bollen pâ sin dörr.
I förrgâr hade hon köpt en mjuk boll till ungarna som nu kan fortsätta att spela utan att föra liv. Barnen lär sig tidigt att hantera konfrontationer och blir inte rädda, jag ser det som nâgot positivt och nyttigt.
Brâk och skrik hör livet till, liksom kärlek och skratt. Jag är uppväxt med ganska typiska fyrtiotalist föräldrar, i ett hem där man inte fâtt säga ifrân om man känt sig kränkt eller ledsen, där känslor är helt okej sâ länge de är kontrollerade. Där problem sopats under mattan eller allra helst tigits ihjäl.
Det passar mig inte alls, och har nog aldrig gjort när jag tänker efter.

Kanske är det därför jag alltid sökt mig söderut och till människor som svämmar över av känslor. Med dem kan jag leva ut vad jag känner, grâta när jag vill, skratta om jag har lust och ryta till när jag blir arg.
Det gör livet sâ oändligt mycket enklare.

6 kommentarer:

Katarina sa...

Ha, ha.. Jag kan riktigt se klampande i trapphuset,, kanske med ond rygg på köpet än. hoppas inte.

Att vara i en värld där man ska sopa saker under maten tar kål på en. ra dag!

Ha en dag

Katarina i Holon sa...

Kan inte annat än att hålla med.Det är lättast när man får visa sina känslor! Man kan till och med bli arg och bråka ordentligt med en vän utan att det förstör vänskapen för all framtid. Våra grannar bråkar och skriker så taket lyfter. Våra grannar på andra våningen straffar sina barn genom att ställa ut dem skrikandes och vrålandes i trapphuset! Alla grannar lyssnar till skriket och ingen klagar. Visst tycker man lite synd om barnen som gråter i trappen, men jag antar att han har förtjänat det...(Haha, TÄNK om jag skulle skriva det på aff på oäf!!)

Jag somnar även om grannen har fest och tänker i mitt stilla sinne att när jag har gäster över på fredag kväll och vi sitter och gapar och skrattar fram till halva natten så kan jag göra dem med gott samvete för det gör grannen också!

Jenny sa...

Håller med om att det är bra att visa känslor hellre än att hålla tyst. Min mamma säger att mina barn bär sina känslor utanpå kroppen, vilket beskriver ganska bra hur de är.
Fast ibland kanske det blir för mycket tex min chef som nu är inlagd på sjukhus sen två dagar då han skrek i telefon till någon tills han fick hjärtont och högt blodtryck och vi fick ringa ambulans! Väntar nog med att fråga efter löneförhojning...=)

Mrs Pmds sa...

Oj oj oj jag skulle kunna skriva en hel uppsats som kommentar. Jag låter bli och skriver kort och gott att jag känner EXAKT som du! Och håller med dig i varje ord!!!

PEC sa...

Min (finska) mamma var allt annat än tystlåten. Du skulle höra hur det låter hemma hos mormor ibland :-) Min pappa svensk 40-talist är verkligen typisk med tiga är guld. Jag ärvde mera av mammas temprament och kan ryta till ordentligt så jag känner igen båda sätten jag med :-)

Svensk chekchouka sa...

Katarrina; ja, det maste ha sett kul ut!

Katarina i Holon; Visst ar det riktig vanskap att aven kunna vara oense!

Jenny; jag maste fa traffa din chef, asg!

Tina; Kraaaam!

Petra; och da forknippar man ju finnarna med lite dyster tystnad bara, tank sa fel man kan ha! Kram