torsdag 4 februari 2010

Det där med fotboll...

kommer ni ihâg att sonen spelade i Maccabi Natanya. Ett sânt där lag som inte alla fâr vara med i, som man mâste bli uttagen till.
Det var verkligen en kanon idée frân början, att han lärde sig hebreiska sâ fort är nog mycket tack vare det.
Jag har emellertid lite svârt att ta sport pâ allvar när det handar om 8 âringar. Jag vägrade infinna mig pâ möten med psykologer för vuxna och fräste över alla matcher pâ lördagarna dâ gela familjen var uppe halvsju pâ morgonen för att det spelades en match flera mil bort klockan 9.
Till min stora glädje ville sonen sluta efter ett âr, pressen var stor och jag tror inte att han gillade det. Tränarna ringde, bönade och bad att han skulle försöka lite till, erbjöd sig att personligen hämta honom och skjutsa honom till träningen eller matcher.
Nu har det gâtt ett âr, och sonen spelar i kvarterslaget med en tränare, han har även tid att utöva andra sporter.
Men tror ni inte att hans tränare ringt upp Maccabi Natanya tränaren och sagt och han spelar bra? Tror ni inte att tränaren har ringt tillbaka- genom maken, han är ju inte född igâr, och lyckats övertyga sonen att gâ bara pâ EN träning. Suck. Till min stora glädje upptäckte jag igâr att fotbollskorna var för smâ, sâ jag lyckades skjuta fram det hela till pâ söndag.
Det sjuka i hela historien är att jag faktiskt inte tycker att han spelar sâ himla bra, men jag kan ju â andra sidan inte det här med fotboll. Min son är smart och duktig i skolan, jag tycker tre träningar i veckan och en match är alldeles för mycket och är övertygad om att om han fortsätter med fotbollen i den takten tills han är tonâring kommer skolarbetet komma i kläm!
Är jag hemsk nu? Vad tycker ni?

3 kommentarer:

Helly på vift sa...

Hej! Hittade precis hit. Kul att làsa bloggar av andra utlansdsvenskar :-)

Jag tycker att sà lànge din son tycker det àr kul sà ska han fà hàlla pà, men om jag fòrstod det ràtt sà verkar han trivas i det lokala kvarterslaget bàttre. Sjàlv tycker jag att barn ska vara barn. Livet fylls med tillràckligt mycket krav och màsten sà smàningom...

Katarina i Holon sa...

Jag tycker precis som dig!! När barnen kan klara sina sporter helt själva kan de få göra som de vill, innan dess ska inte hela familjen behöva lida för att ETT barn har fotbollsmatch varje lördag. Det är ju hemskt!!!

Svensk chekchouka sa...

Helly; och DET kom frân en Scilianska, prata inte sâ om fotboll öppet, det kan nog vara farligt i dina trakter ;)

Katarina; eller hur, vaddâ, ska vi sluta campa nu dâ, och gâ och lägga oss tidigt erev chabat för att sonen ska ha match... Det kânns lite sjukt. Jag skulle bli sâââ besviken om han blev fotbollsproffs, han har enorma kapaciteter att bli nâgot mycket viktigare...