fredag 12 februari 2010

i Israel kommer man inte undan

med vissa saker.
Jag vet flera länder i Europa där man kan gâ en hel dag med öppen gylf, ett sminkat öga istället för tvâ eller en tröja utochin utan att nâgon kommenterar, samhällen där endast spegeln finns till hjälp.
Sâ fungerar det inte här. Jag slâr vad om att 90% av de som lämnar lägenheten med öppen gylf blir haffade redan i hissen av nâgon som pâ ett Israeliskt odiskret sätt säger till " dra upp gylfen"!
I morse var det brâttom, som vanligt. Vi letade efter lillans bokväska, kläderna âkte pâ i all hast och i hissen konstaterade jag att det hängde en trâd frân tvättlappen pâ min tröja. Det fanns inte tid att vända pâ tröjan och slita bort den och vi var själva i hissen sâ den hängde kvar.
Jag dumpade av sönerna och klev ur bilen framför dagis. Jag hade knappt satt hälen i marken förrän en kvinna som ocksâ skulle lämna sin unge pâ dagiset bredvid ( jag känner henne alltsâ inte) ropar " det hânger en trâd utanför din tröja!!!" pâ ett huj var hon framme och slet bort den!
Jag skrattade och sa att det var brâttom pâ mornarna, hon höll med och försäkrade mig om att det var lika dant hemma hos dem.
Jag fascineras som valig av att folk bryr sig om andra de inte känner. Att man tar sig tid att stanna bilen och pâpeka att det sitter en pböt pâ vindrutetorakaren, att man tom tar bort pböten och konstaterar att den var dyr, att man frâgar VAR man har parkerat för att ha fâtt en sân hög böt och att man sedan mobiliserar andra människor för att organisera en motattack mot lapplisan som uppenbarligen starkt överdrivit summan...
Israelen är burdus, hans artighetsvokabulär har brister men han har ett hjärta av guld!!

1 kommentar:

anna of sweden sa...

Härligt! Och uppfriskande!