torsdag 11 februari 2010

Vi ska âka skidor pâ söndag, sâ i morse var jag inne i Natanya för att prata med de som organiserar utflykten. Vi tar med ungarna och âker buss upp till Hermon. där kan man hyra bob, pulka eller skidutrustning!
Efterât gick jag ner till "shouken" och handlade färskt bröd hos bagaren. Tvâ pâsar croiassanter. En till "oss" och en till farbrorn jag jobbade för pâ shouken.
Han var inte där men ringde upp sâ fort han kom för att tacka, han blev sâ himla glad!
Det är för mig nâgot som jag förknippar med södern, att tänka pâ andra, att ge utan anledning... bara för att man vill, att säga jag saknar dig, att skicka in en tallrik mat till grannen sâ de fâr smaka pâ nâgot jag precis lyckats med i köket...

Att ta emot är ocksâ nâgot jag kanske lärt mig utanför Sverige. Att ta emot utan att behöva tänka " usch- nu mâste jag ge tillbaka"

Häromdagen fick jag den här filmen skickad till mig. Jag skrattade sâ jag grät. den känns sâ otroligt svensk, bäst är sekvensen i kassan- litt i prick!!

7 kommentarer:

annai sa...

ASG! Love it! Så träffsäkert. "jag har tagit med mig lakan!!!" Gör man verkligen det? Underbart!

Katarina i Holon sa...

Annai, JA, man tar med sig lakan!! Jag visste inte det men har läste de på AFF så då är det ju så!

Svensk chekchouka sa...

Vilken tur att AFF finns sâ man vet hur man ska bete sig dâ. Dâ tar ni med Lakan annai, när ni kommer, skit i kläder och badbrallor... fniss.

annai sa...

visst, lakan och egen mat tar vi med oss, så ni inte bjuder på något konstigt utländskt...

Svensk chekchouka sa...

annai, glöm inte skedar till er o barnen, vi gör som alla andra i mellanöstern - äter med händerna, pâ golvet, stampat jordgolv...

Katarina sa...

Lycka till med skidåkningen.

Jag har också denna Youtube film på min blogg sedan några månader tillbaka, den är verkligen rolig!

Mrs Pmds sa...

Visst är den underbar!!!