lördag 20 februari 2010

Lycka



Visst drömmer vi alla om ett stort hus, ett tjusigt penthouse med havsutsikt, smycken, resor och andra saker vi förknippar med lycka.
Jag undrar allt oftare om de som sitter i sina enorma villor verkligen har lika kul som oss hârt arbetande smâbarnsföräldrar. Om lyckan verkligen sitter i överflöd och rikedom, om det kanske inte är tvärtom. Om det verkligen är sant det man säger, att lyckan faktiskt inte kan köpas för pengar...
Vi lever ett totalt annorlunda liv här än vad vi gjorde i Paris. Vi lever mycket enklare, och har mycket, mycket roligare...
Idag har vi varit pâ utflykt i skogen.
Vi möttes upp vid droppstensgrottorna vid Latrun. Efter en lângdragen fika i skuggan följde en fantastisk rundtur bland tjusigt upplysta stalagtiter i en miljö som fick oss at tänka pâ Starwars.
Eftermiddagen passerade vi i en skogsglänta där vi grillade, ât och drack fram till skymmningen.
Vädret var perfekt, skogen vackert grön och full av blommor och maten var himmelsk.
Nu pâ kvällen känner jag mig sâ där full av välbehag som man gör när man har njutit en hel dag. I skuggan, i en glänta i en bekväm campingstol med vänner som fâr mig att le, med munnen, ögonen och själen.
Anna, jag längtar sâ att fâ visa dig vârat nya liv, vâra nya vänner och vâr lycka!


5 kommentarer:

annai sa...

Vi längtar också! Den lååååånga nedräkningen har börjat. Kram

Mrs Pmds sa...

Nej nej nej. Lycka kan inte köpas för pengar. Däremot kan man köpa trygghet för pengar! Men om du har lycka i en hand och trygghet i den andra, vad väljer du då? Jag väljer nog lyckan!!!

TinTin sa...

Tina - klokt sagt!
Och vi längtar också - barnen frågar ofta när vi ska tillbaka till Israel och Ein Gedi (tror att det är kattungarna som drar...) ;)

Katarina i Holon sa...

Vilken härlig dag vi hade!! En superfödelsedag!!

Svensk chekchouka sa...

annai; snart, det kommer att gâ fort!

Tina; vad fint skrivet, jag har ju ocksâ valt bort tryggheten...
Tintin; sâ när kommer ni dâ?

Katarina: underbar, fantastisk!!! kram