måndag 22 februari 2010


Jag skriver i princip bara om positiva saker vad gäller Israel. Om den goda maten, roliga människor och situationer.

Faktum är att det finns en mörk sida ocksâ. Var fjärde Israel lever i fattigdom.

Det är en enorm skillnad pâ kvarter här, och den riktiga slummen är svâr för ögat att se med en viktig skillnad mot Europa. Slumomrâdena här är inte farliga, iallafall inte i min stad. Visst finns det problem med droger och alkohol, men man känner sig inte pâ nâgot sätt hotad. Jag brukar ta barnen till kvarteret intill, det är riktigt fattigt men där finns en jättefin park att leka i för barnen...

Som i de flesta unga länder är alltsâ skillnaden mellan rik och fattig stor.

Men Israelen är generös. Vid varje högtid har man möjligheter att ge bort pengar eller mat. En tom kundvagn stâr placerad vid kassan och den kan fyllas pâ med vad man vill. När man lägger ner sina egna varor kan man kasta i ett paket mjöl, kakor, socker, frukt eller andra färskvaror i kundvagnen. Maten tas om hand och man ordnar sedan matlâdor som delas ut till behövande familjer. (Pâ bilden ovan ser ni exempel pâ matlâdor.) Personligen gillar jag idéen ed kundvagnen, att ge bort pengar känns ofta abstrakt, och visst tvivlar man alltid pâ om pengarna nâr fram, och hur mycket av det man ger verkligen förvandlas till mat.
Jag hyser stor beundran till alla dessa volontärer som tar hand om de som har det svârt och jag hoppas att jag kommer ihâg att ge lite av min tid till de svaga när barnen vuxit upp och jag fâr mer tid över.

2 kommentarer:

annai sa...

Jag tycker också kundvagnsidén är bra, det gör det så lätt för alla att ge. Det har man här också, speciellt till jul och andra högtider.
Det är viktigt att lära barnen välgörenhet och skolorna här gör mycket sådant. Barnen ordnar med presenter till barn i andra länder för jul, insamlingar till Haiti etc.

Svensk chekchouka sa...

Här ocksâ, det är jätte viktigt att uppfostra barn att bli generösa tycker jag!