tisdag 23 februari 2010

Minns ni den här Israeliska stjärnan?



I dag är det tio âr sedan Ofrah Haza dog.
Ni minns henne säkert frân melodofestivalen, titta pâ klippet ovan sâ fâr ni se!
Ofra växte upp i de fattiga yemenitiska kvarteren i Tel Aviv. Tydligen accepeterade aldrig familjen hennes framgâng, för dem förblev hon en gammal ogift ungmö som missat det som var viktigt i livet; servera sin make och skaffa barn.
Tillsist gifte hon sig, men dog mystiskt kort efter sitt bröllop. AIDS viskar man, men det skrivs inte, lunginflammation lâter bättre och mindre chockerande.
Tänk vad allt förändrats sedan -83.
Pâ 80 talet fick Israel vara med utan snack om bojkott. Ofra kunde sjunga " Am Israel Haï" ( Israels folk lever )utan att Europas muslimer skrek av vrede och hur otroligt det än lâter kom faktiskt lâten tvâa!

Jag älskade Ofra Haza när jag var liten, jag hade inspelade kasettband i mtt röda flickrum, än idag kan jag refrängen pâ flera av hennes sânger. En slags förberedelse för vad som komma skulle kanske...

9 kommentarer:

TinTin sa...

Va? Dog hon? Det hade jag ingen aning om - så sorgligt! Älskade Im 'nin 'alu (stavning åt skogen, men du vet viken jag menar) och Am ISrael Hai har dem på min iPod t o m, i Nostalgispellistan.

annai sa...

Åh, det var på den tiden när melodifestivalen fortfarande var festlig och spännande! Jag minns faktiskt henne.
PS. Lillan sjunger med och dansar runt köket när jag spelar låten. Hon övar inför vårt besök haha.

Karin sa...

Ah, det förklarar ju en del av låtval på radion idag! Vi brukar lyssna på hennes skiva med barnvisor med jämna mellanrum

Katarina sa...

Jo den låter han man nog hört någon gång.. Dessvärre är jag fullkomligt okunnig om artister,, he he

Svensk chekchouka sa...

tintin; jättesorgligt, jag lyssnade precis pâ Im nin alu pâ youtube, kände inte till den men den är väldigt fin!

annai; jamen precis sâ ska ju melodifestivalen vara, en dansande, leende doa kör och en käck trallvänlig lât!

Karin; hon har gjort massor av skivor, spelat in lâtar med Paula Abdul tex...

Katarina; jag har ocksâ svârt att sätta namn pâ ansikten!

Katarina i Holon sa...

Sorglig historia. Men det är väl ganska officiellt att hon dog i AIDS. Hennes man dog ju strax efter också. Hon fick reda på det när de skulle göra provrörsbefruktning...det blev det ju inget av. Hon ville inte att någon skulle veta.

Detta är nog min Ofrafavorit

http://www.youtube.com/watch?v=DtFQTjGJ83c

Svensk chekchouka sa...

katarina i holon.
Jag vet inte, när jag googlade runjt lie fick jag intrycket av att AIDS hostorian hade hâllits hemligt, tydligen var det tidningen Haaretz som avslöjade den riktiga dödsorsaken.Samma tidning skrev igâr att det var tio âr sedan ofras "mysterious death" Familjen mâste ju ha slagit knut pâ sig, hon var iallafall officiellt oskuld när hon gifte sig. Hennes make dog kort efter i en överdos... "Din" sâng är jättefin!

Katarina i Holon sa...

Jag kommer ihåg hur de rapporterade på nyheterna då. Ofra hade inte viljat åka in till sjukhus för hon skämdes för sin sjukdom...(och hur skämmit är det med lunginflammation liksom??) I vilket fall som helst sades det att hon var medvetslös när hon fördes till akuten. Sjuksystrarna hade blivit helt till sig när hon kom in och de hade klappat och smekt henne, tagit blodprov utan handskar osv och var fruktansvärt upprörda sen att ingen hade talat om för dem att hon hade AIDS. Ingen blev smittad vad jag vet och sjukhuset påminde att ALLA ska behadlas som om de hade en smittsam sjukdom innan man vet och att handskar alltid ska användas.

Det finns en ny pjäs om hennes liv nu precis, skulle vilja gå och titta!

Unknown sa...

Nej vad trâkigt att höra, hon hade en väldigt vacker röst tycker jag. Vad jag minns sâ har väl Israel vunnit 2 ggr? En gâng vann en krullhârig kille.