torsdag 25 februari 2010

Att leva i Mellanöstern

är väl som att leva i Europa, fast med lite hestigare människor och klibbigare värme. Dâ och dâ glömmer jag bort var pâ världskartan jag befinner mig. Jag blir pâmind av en vägskylt, av sanden barnen konstant för med sig hem i fickor och skor eller genom smâ kommentarer som kanske passerar obemärkt förbi en riktig inföding.
Igâr ât vi semlor och pratade om ditten och datten.
Katarina âtergav en konversation hon haft pâ jobbet, med en arabisk städare.
Karln är tydligen supertrevlig och väldigt uppskattad av alla pâ jobbet, och han anförtrodde sig till Katarina om problemen han hade med sin fru.
- Hon sitter bara hemma och röker, inte städar hon och inte tar hon hand om barnen som hon borde- skvallra med grannarna tar upp mer än halva hennes dag. Jag arbetar hârt hela dagarna och när jag kommer hem mâste jag fortsätta med städning...
Vem känner inte igen en "husmors" klagan? Katarina tyckte synd om sin arbetskamrat och försökte att trösta.
- Ja-a sa karln, jag tror det bästa är att ta en till fru, en yngre och lite flinkare som kan ta bättre hand om hemmet...

7 kommentarer:

Karin sa...

Jag är också sugen på en lite yngre, flinkare fru som tar hand om hemmet. Kanske ska be maken att konvertera?

Katarina i Holon sa...

Haha, ja visst lät det som en praktisk och bra lösning??

Katarina sa...

Vilken läsning! Tänk alla kvinnor som sliter hårt hemma, de kanske skulle ha dubbel uppsättning män.. Eller skulle det bli dubbels så jobbigt?

Freedomtravel sa...

En ganska praktisk inställning till problemet... Egentligen tänker väl inte vi så annorlunda? Största skillnaden är väl att vi skiljer oss innan vi skaffar en ny... Men de kanske tycker att det är taskigt, att lämna första frun i sticket helt..? Vad vet jag...?

Svensk chekchouka sa...

Karin; om det bara handlar om stÄdning skulle nog en hel del fruar gâ med pâ att ta en till...

Katarina; tänk om fruarna gaddar ihop sig?

Katarina pâ F;Jag är inte alls säker pâ att tvâ män skulle vara nâgon slags belöning... Fast det är klart, en 23 âring... hmm...

Freedomtravel; jag dömer absolut inte. Vad som är jobbigt är naturligtvis när fÖrsta frun kommer upp i 45 ârs¨âldern och karln tar hem en 25 âring...

Katarina i Holon sa...

Ni vet väl att en muslimsk man har rätt att ta fyra fruar? Min arbetskamrat tyckte i alla fall att det räckte med två för det blir så dyrt annars att försörja två kvinnor och massa barn. Han jobbade redan två jobb.

Svensk chekchouka sa...

Katarina, jag lovar att ingen msulimsk man skulle orka med fyra mig, jag tom att jag skulle trötta ut mig själv... Fast att vara fyra stycken mot svärmor mâst evara en höjdare!