söndag 14 februari 2010

Man kan alltsâ âka pulka i Israel- pâ snö!!

















Trots trettiograders värme packade vi ner dunjackor, fleece tröjor och extrastrumpor och begav oss mot Golan höjden. Jag trodde busschauffören skämtade när han sa att vi skulle kunna âka pulka men det fanns faktiskt snö kvar.
Sâ vi âkte alltsâ pulka och kastade snöboll hela eftermiddagen.
Det var härligt, uppfriskande och annorlunda. Genom att studera folk i backen insâg vi att det där med högerreglen, känsla för avstând och fart är nâgot som är medfött... Problemen börjar väldigt tidigt och verkar frysa i utvecklingen (hos den manliga delen framför allt) from sex- sju ârs âlder.
Februari är en fantstisk mânad tycker jag, en av de grönaste. Jag kanske bör tilläga att konkurrensen inte är speciellt hârd, Israel är ett sandfärgat land där endast de tâligaste växterna överlever sommarhalvâret. Efter flera mânders regn är naturen i sitt esse i Februari och mandeln blommar! Mandelträden är otroligt vackra och mânga.
Glädjen över vatten här är rörande. Busschffören stannade vid flera tillfällen bussen för att vi skulle fâ tid att se pâ alla fulla vattendrag;
- Titta, ropade han upphetsat, ser ni allt vatten?!! Ta kort!! Se vad vatten vi har!!
Dagen var fantastisk- en fantastisk dag i ett alldeles fantastiskt land!

5 kommentarer:

annai sa...

Åh så härligt! Fina bilder. Konstigt att se snö på din blogg!

Katarina sa...

Härliga kontraster!

Svensk chekchouka sa...

annai; ja- visst är det!

katarina pâ F; enormt, idag har det varit över trettio grader... det känns konstigt att berätta att vi varit i snön i gâr...

Freedomtravel sa...

Härligt! Annorlunda! Men hur klr man sig...? Känns ju lite fel att dra på sig skidstället mitt i sommarvärmen...?

Svensk chekchouka sa...

freedomtravel;
Uppe pâ toppen var det lite svalt. Jag hade ett par jeans, gympaskor en sweet och en väst. det räckte perfekt!
Annars har ju folk tendens att bylta pâ sig ordentligt. Jag har alltid undrat vem som handlar varma dunjackor och raggisar pâ Northern Face, nu vet jag. Man kan faktiskt ha dem en weekend i Golan!