tisdag 16 mars 2010

Den chockerande sanningen.

Under flera veckors tid har Expressen publicerat hârresande artiklar om judehatet i Malmö. Idag stâr det om en annan minoritet som ocksâ lider; de homosexuella.
Fram till det att utländsk press började intressera sig för Malmö har Sverige hâllit tyst om sina problem.
Nu pratar man äntligen öppet om den alarmerande situationen men man lâtsas att det är nâgot nytt, nâgot man inte visste om.
Men sâ här har det ju varit länge.
Jag har läst flera artiklar i europeisk press om det stigande judehatet i Sverige de senaste âren. Ett antal undersökningar har flera âr i rad visat att Sverige toppar Europa i antisemitism. Alarmerande rapporter som borde tagits pâ allvar men som förmodligen aldrig ens publicerats pâ svenska.
Jag älskar att läsa statistik och ögnade igenom en sammanfattning av rapporten " Antisemtiska attityder och föreställningar i Sverige"
Jag publicerar tvâ paragrafer:

NATIONELL BAKGRUND Antisemitiska uppfattningar och ambivalenta attityder mot judar är jämförelsevis mer utbredda bland invånare med utländsk och i synnerhet utomeuropeisk bakgrund än bland andra. Enligt resultaten hyser 11 procent av vuxna med utländsk bakgrund en konsekvent antisemitisk inställning jämfört med 5 procent av hela den vuxna befolkningen.

RELIGIÖS BAKGRUND Resultaten tyder på att antisemitiska uppfattningar och ambivalenta attityder till judar är jämförelsevis mer utbredda bland muslimer än bland kristna och ickereligiösa. Bland vuxna hyser 39 procent av dem som betecknar sig som muslimer en systematisk antisemitisk inställning jämfört med 5 procent totalt.

Ska man tro dagens artikel i Expressen utgör även de homosexuella ett hot mot mänskligheten. Jag tycker lite extra synd om dem, de har ju inget eget land att fly till...

Lycka till Sverige säger jag - med ett hânflin. Problemen vi har här nere kommer att kännas som en fis i universum jämfört vad ni har pâ tröskeln...

7 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Jag tror tyvärr också att problemen kommer att bli värre. Detta också i kombination med att landet får sämre ekonomi. Fattigdom och klyftor skapar ju som bekant konflikter... Sverige har under lång tid varit ett mycket bra land att leva i, och kommer vara det ett bra tag framöver också, men är tyvärr inte på väg uppåt längre utan neråt...

Svensk chekchouka sa...

Immigrationsproblemen har sedan länge varit ett omrâde som endast extremhögern vâgat sig in pâ.
Sorgligt nog plockar dessa partier hem massor av röster idag genom att säga " vad var det vi sa"
Europa stâr idag framför ett problem som tagit enorma proportioner och vi är mânga som faktiskt tror att det är för sent att hitta en lösning.
Tänk om vi kunde hoppa tillbaka till sjuttiotalet igen...

Mica sa...

Jag håller inte med dig om att svenska medier hållit helt tyst genom åren och att rapporter ej publicerats. Nu läser jag iofs sällan Aftonbladet och Expressen som nästan alltid är ute efter enbart sensation, men väl många andra tidningar och nyhetssidor.
Skånska Dagbladet började i januari en artikelserie om judarnas situation i Malmö och den eskalerande utsattheten. Det var den som fick t ex Sunday Times och andra att skriva om judehatet i Malmö. Genom Skånskans artiklar kom debatten igång, en eloge till dom.
Här är länken till artiklarna http://www.skanskan.se/article/20100225/MALMO/100209982/1056/SVEDALA

Men jag kan inte låta bli att undra varför du väljer att hånflina åt Sverige?

Hälsningar
Mica

Svensk chekchouka sa...

MICA, jag skulle kunna skriva ett lâng svar, med länkar till artiklar om Sveriges antisemtism. Undersökningar om antisemitismen i Europa där Sverige stoltserat bland toppländerna i judeförakt. Jag skulle tom kunna länka Foxnews dokumentär om Malmö, den som svenskarna kallade missvisande. Alla artiklar skulle var mer än ett âr gamla.
Men jag gör inte det. När en judisk familj väljer att lämna Mamö, därför att de känner sig otrygga och för att de anser att deras barn inte har en framtid där- dâ tycker jag att staten är boven. Det är deras skyldighet att skydda sina invânare och se till att alla, oavsett religion eller hudfärg känner sig säkra inom landets gränser. Dessa familjer ser ingen annan utväg än att ge sig av, därför att de känner att ingen vare sig vill lyssna eller förstâ.
Jag vet själv att ett sâdant uppbrott är en lâng process, de flesta franska judiska familjerna har flyttat hit av samma orsake - rädsla. Varför jag hânler? Där för att jag känner mig sviken, därför att jag avskyr Sveriges ensidiga ställningstagande i Israel-Palestina konflikten. Därför att jag är trött pâ att det alltid är samma människor som är offer och för att jag vet att svensken snart kommer att förstâ att dessa människor, som spottar pâ den israeliska flaggan, som skriker judejävlar och gör hitler hälsningar snart kommer spotta pâ den svenska.

Mica sa...

Ditt svar på min kommentar gör mig osäker på om du misstolkar mig eller utgår ifrån att jag är okunnig om den antisemitism som pågår och pågått i Sverige?

Svensk chekchouka sa...

Inte alls. Jag är inte överens med dig beträffande Svenska mediers och politikers reaktioner och metoder att motarbeta antisemitismen i Sverige. Jag tycker att de reagerar alldeles för sent.
Jag tror inte att man kan vara "okunnig" i antisemitism.

Mica sa...

Jag har inte skrivit ett ord om politikers reaktioner och metoder att hantera antisemitismen som pågår i Sverige, utan enbart om medias rapportering.
Så om media kan vi vara icke överens.