lördag 20 mars 2010

Ordning och reda- man är väl Svensk...

När jag är pâ väg ut genom köpcentrats dörrar med kundvagnen blir jag stoppad av en barsk, beväpnad vakt.
- Vart är du pâ väg?
- Jag ska till bilen, jag kommer tillbaka med kundvagnen
-( Fnyser) Du kommer tillbaka ja, det säger alla!
- Om jag säger att jag kommer tillbaka sâ gör jag det!
Han tittar misstroget och skakar sedan pâ huvudet. Han är uppenbarligen trött pâ folk som lämnar vagnarna pâ gatan eller pâ parkeringen.
- Jag är svensk, säger jag bestämt, rätar ut handen för att visa att jag kör med raka puckar.
Karln skiner upp, säger att isâfall är det inga problem. Han vänder sig mot sin vän och förklarar att svenskarna är det minsann ordning pâ.
Jag undrar för mig själv hur mânga svenskar han träffat. Kanske nâgra "kibbutznikim" i sin ungdom. Fulla, glada och blonda, men inte sâ ordningssamma väl??
Han ser ut att veta vad han talar om och jag tar tillfället i akt och stolpar ut pâ parkeringen-med kundvagnen som jag naturligtvis ställer tillbaka.

5 kommentarer:

TinTin sa...

Han kanske var nere och dök i Eilat för 20 år sedan och försökte köpa öl av mig efter dyket, utan att köpa en flska vatten till... ;)

Svensk chekchouka sa...

möjligen, en sak är säker och det är att han inte stötte pâ katarina i holon för tjugo âr sedan... asgaaarv.

Tove sa...

På "min" super här bredvid får man lämna ID-kortet ifall man tar ut kundvagnen eller den lilla korgen med hjul...

Karin sa...

"Min" vakt skulle nog låta mig göra vad som helst! Förutom att komma till affären tillsammans med maken, då skulle han nog surna till. ;)

Jag brukar leka med tanken på att lämna vagnen på parkeringsplatsen men varje gång går jag ändå tillbaka till stället där vagnarna ska stå och hakar fast den snyggt och prydligt med de andra. Svenskheten sitter djupt rotad...

Karro sa...

Skrattar så gott!!! Du är ju för härlig, haha!!!