onsdag 7 april 2010

"Di är för lustiga di där Israelerna..."

Igâr var jag och handlade. Stormarkanden sâg ut som en krigszon. Innan Pessach köper alla mat som om de skulle vara instängda i en vecka utan möjlighet att inhandla nâgot som fattats.
Efter Pessach är det värre.
Att vara utan hametz i en vecka är svârare än vad ni kan tro för ett folkslag som lever pâ pita och humousse. När man väl fâr inhandla pasta och bröd igen släpper alla loss.
Vi har en brödlänga pâ ungefär 20 meter i vâr affär. Den var nästan tom igâr, sâ när som pâ nâgra nybakade pitabröd.
Köerna var enorma. När det äntligen var min tur och min Nivea bodylotion hamnade i händerna pâ kassörskan öppnade hon burken och luktade pâ krämen. Tydligen luktade den gott, för hon klämde ut lite och prövade pâ handen allt medan hon nickade uppskattande mot mig.
Jag fnittrade till.
Det är otroligt Israeliskt.
Katarina berättade för mig att hon en dag köpt underbyxor pâ stormarkanden. Kassörskan slet tag i trosorna och hojtade till sin kollega pâ ryska som satt nâgra kassor bort och viftade glatt med Katarinas nyinköpta underkläder.
Katarina förstâr inte ryska men kassörskan sâg väldigt entusiastisk ut sâ hon tyckte nog att de var fina.
Att sitta i kassan i Israel är mycket mer än att bara ta betalt. Kassörskorna berättar att juicen i den gula flaskan är billigare än den man köpt, och dessutom godare. Hon pâminner om att om man handlar ett paket smör till fâr man det till halva priset. Hon kan tom avrâda frân att inhandla ett visst märke djupfryst pizza för att hon testat den veckan innan och tyckte det var äckligt. Det kan vara smâtt irriternade när man har brâttom, men för det mesta är det ganska trevligt.

3 kommentarer:

annai sa...

Hahaha! Det är ju bra med folk som är passionerade över sitt arbete! Jag kan tänka mig hur kul det var för Katarina att ha sina underkläder diskuterade! :)

Katarina i Holon sa...

Haha, Anna, ja det var mycket kul och lite pinsamt!

När jag är på gott humär älskar jag att alla pratar och jag pratar massa med olika folk i affären om olika varor osv.

MEn när man är trött och irriterad då ÄR de irriterande!!

Svensk chekchouka sa...

annai: precis, men lika väl so mde kan vara pâ gott humör kan de vara pâ dâligt. Man hâller liksom inte igen här...

Katarina; exakt. Fast sist när jag sa till kassörskan att hon var sâ -vansinnigt- lângsam, pâ ett väldigt ohyffsat och irriterat sätt svarade hon vänligt - din stackare, är du trött?, snart är du hemma och kan vila. Dâ skämdes jag sâ jag höll pâ att svimma.