torsdag 8 april 2010

Semester i Israel- varför inte?

Snart kommer en Fransk familj och hälsar pâ. Nära vänner, sâna som alltid finns där, i vâtt och tort.
De har en 7 mânaders bäbis och en 4:a âring i släptâg och pappan i familjen har arabiskt ursprung.
Det ni.
Inte är de rädda heller, tvärtom.
De har läst böcker, tittat pâ dokumentärer och är i upplösningstillstând sâ här nära avresan.
Jag förstâr dem, det finns mycket att se och vädret är toppen den här tiden pâ âret.

2009 besökte nästan 3 miljoner personer Israel. De flesta kom frân Frankrike, Usa, Ryssland, England och Tyskland.
Israel har högst antal museum per capita i världen och är proppat med historiska platser pâ sin lilla, lilla yta.
Vi har stränder som fâr den franska rivieran att rodna av âtrâ, kameler längs vägarna, kopiösa mängder mat till larviga priser och ett vänligt folk som alla talar engelska. Dessutom finns i princip noll risk för magsjuka.
Bara sâ ni vet...

9 kommentarer:

Katarina sa...

Kul med besök.

Jag får väl vara den som då säger, att jag skulle nog välja att besöka Israel under en annan tidpunkt, än nu.

Men å andra sidan får jag ofta frågan om det inte är osäkert på Filippinerna..

Visst en tyfon kan ju alltid dra förbi och en ficktjuv..

Jag har Israel på min göra lista också framöver!

Katarina i Holon sa...

Israel måste ju vara det perfekta semesterlandet!!

Katarina på Filippinerna, just nu är det ju lugnt här. Bättre än såhär blir det nog aldrig! :-)

Svensk chekchouka sa...

Katarina, när jag var liten âkte jag med mina föräldrar pâ campingsemester i Baskien. Alla sa att vi var galna, att vi skulle sprängas i luften av de där galningarna... Nu lâter det skrattretande, terror har blivit ganska vanligt och Baskerna känns verkligen inte livshotande.
När det var Krig i forna Jugoslavien vägrade Amerikanrna att besöka Paris, det var farligt nära krigszonen. Dessvärre visar tv bilder som inte stämmer bra överens med aktuella situationer och vare sig vi vill eller ej pâverkas vi av detta.
Jag hâller med Katarina i Holon, det är kolungt sedan flera mânader!
När du kommer hit vill jag gärna träffa dig ;)
Kram

annai sa...

I can't wait!!!
När jag var på Hawaii för 10-12 år sedan pratade vi med en kvinna som bodde där som absolut inte kunde tänka sig att åka till Europa för "there's a war there" ???
När jag började åka, och sedan flyttade till Irland undrade folk hur jag vågade, med alla bomber och sånt...
Och nu ska jag till Israel. Vilken våghals jag är :)
Folk som inte informerar sig och bara antar missar mycket roligt!

TinTin sa...

Vi kommer snart tillbaka! :)

Jaacobi Natanel sa...

Shalom Shakshouka,

chag sameach först av allt,
Roligt och besöka din blogg.
Varje gång jag är inne på din sida så känner jag varme och glädje :

Enjoy the Weather
)

Svensk chekchouka sa...

annaï;
Ja, en riktig vâghals är du! Är din man medlem i IRA? ;)

Tintin; som jag skrev dâ; de flesta som tar sig hit kommer tillbaka...

Jacobi; Vad kul att se dig! Tack, vad glad jag blir!

Freedomtravel sa...

Jag tror säkert att Israel är jättefint! Men igår stod det i tidningarna här om ett gäng unga tjejer som flög till Israel med nåt fredsprojekt. De två tjejer som hade arabiskt ursprung stoppades, förhördes och skickades tillbaka... Vet ju inte riktigt hur vanligt det här är eller hela bakgrunden...?

Svensk chekchouka sa...

Freedomtravel;

Jag läste precis det. Inte i tidningen men pâ en blogg. det är säkert riktigt. Som Israelisk medborgare är jag tacksam över allt säkerhetspâdrag vid flygplatsen och hoppas naturligtvis att det finns fog för ett liknande beslut. I princip alla blir förhörda här. Maken blev en gâng förd vid sidan och fick vänta pâ ett provat förhör i en halvtimme, en av mina aupairflickor, en ljsuhârig blâögd smâländska förhördes vid av tre olika människor innan hon släpptes in. Vi lever med terror, ett misstag kan kosta hundratals människors liv.
Jag är för fred och för en dialog!