tisdag 6 april 2010

Pâ hemväg genom öknen...

Inte fyrtio ârs vandring som tur var. Det tar bara nâgra timmar frân Eilat upp till Beer Sheva, den första staden efter öknen.
Det finns lite vatten kvar i flodbäddarna, jag antar att de snart torkar ut.

När maken kom frân jobbet alldeles upphetsad och berättade att han sett en jätteflock med storkar gapskrattade jag och sa att det var nog fiskmâsar. Idag bad jag om ursäkt, det kryllade av storkar bâde i luften och längs vägen!


Buteo rufinus - Long-legged Buzzard. Tror jag. Jag var faktiskt övertygad om det var örnar. Jag har aldrig sett sâ mânga rovfâglar samtidigt, säkert ett femtiotal.



Bilresor kan vara bâde lânga och pâfrestande, särskilt med tre ungar i baksätet som ömsom slâss ömsom frâgar hur lângt det är kvar..

Jag älskar bilresor, man ser sâ mycket, och sâ kan man stanna när man vill.

Öknen är nâgot nytt för oss alla. Inget vi känner till och därför väldigt lockande,resorna till och frân Eilat är nâgot vi verkligen uppskattar.

Fyra dagars vila var minst sagt välbehövt. Nerverna har slappnat av. Jag har inte ens funderat pâ kontrakten som ligger och väntar.
Nu tar vi nya tag

6 kommentarer:

annai sa...

Jättefina bilder. För oss är det verkligen något exotiskt och spännande med öknen.
Jag är glad att ni haft det bra och känner er avslappnade. Kram

Katarina i Holon sa...

Fina bilder, jag gillar också öknen! Lycka till med att ta nya tag med jobbet!!

Freedomtravel sa...

Fina bilder och exotisk natur! Det jag gillar med att åka bil är att man ser och upplever allting längs vägen!

Karin sa...

Öknen är riktigt häftig - även om det i den här familjen helst ska vandras till fots... (tur för mig att det är alldeles för varmt nu och ett halvår framåt... ;))

Katarina sa...

Så vackert det kan vara i en öken!

Svensk chekchouka sa...

ANNAI: bara ordet öken känns spännande. Dâ och dâ skymtar man beduinbyar och beduinkvinnor längs vägen som valla fâr och getter, sâ himla häftigt!

Katarina; Snart kan vi tälta i öknen igen! Tack!

Freedomtravel; naturen är egentligen inte speciellt vacker, bara annorlunda...

Karin; Sover ni i öknen ocksâ? Det finns verklkigen massor av vandringsleder som verkar häftiga!

K pâ F; Jamen det är ju alldeleles färglöst i vanliga fall, just nu blommar öknen, du kan se det pâ storkkortet. Jäg älskar bergen, det är otroligt vackert!