fredag 9 april 2010

Var är alla tröga, lângsamma sydlänningar?

Idag ringde de frân dagis och sa att lillan hade en infektion i tummen. Hur kunde jag missat det? Precis pâ fingertoppen.
Fröknarna sa till mig att ta med henne till vârdcentralen.
Min första tanke var " vad töntigt, en sticka kan jag ta ut själv"
Fingertoppen hade blivit infekterad och en bit av stickan stack ut, en lätt match att ta bort.
Men jag betalar ju faktiskt pengar för min sjukvârd, sâ varför göra det själv?
Jag släpade upp en stortjutande lillan pâ vârdcentralen i kvarteret, väntade ungefär 35 sekunder innan en sköterska tog emot mig.
Inga plastkort eller papper, bara personnummer behövdes.
Tchick-Tchack sâ var stickan borttagen och sâret rentvättat.
Lillan fick ett stooort plâster och nâgra klistermärken.
Tillbaka till dagis.
En "flukt" pâ klockan och jag insâg att det hela tagit tio minuter...
Vem sa att sydlänningen är lângsam?

7 kommentarer:

annai sa...

Vilken anarki! Du menar att du bara gick dit?! Inga telefontider och ingen telefonkö för att tigga dig till en tid om tre veckor?! ;)

Katarina i Holon sa...

Yalla, yalla är det ju som gäller här!!

Helly på vift sa...

Oj, det var inte illa. Här tar det 10 minuter att ta sig till bilen ;)

Tack för kommentaren på min blogg och ha en härlig helg!

Svensk chekchouka sa...

annai, precis, inget tvekande om jag ska trycka pâ ett för "urgency" eller inte...

Katarina; exakt!

Helly; asgarv!! Jag läggertill dig pâ min blogglista!! kram

According to Nicky sa...

Åh vilken härlig blogg!!!! Min dröm är också att flytta utomlands, så du är en inspiration för mig!! :) Jag lägger till dig på min länklista, hoppas att det är ok :)

Ha en fortsatt trevlig helg! Kram/Nicky

Svensk chekchouka sa...

According to Nicky;

Livet bjuder pâ sâ mycket bara man inte är rädd att smaka... Jättekul att du lägger till mig pâ din lista, jag ska titta in till dig nu!

Tove sa...

Fast erkänn - på ett sånt "guldkorn" går det 10 "stenar". Idag hade sonen tid hos ögondoktorn 10,30. 14,15 kom vi därifrån!! Min, normalt, lugna make fick frispel medans jag har vant mig vid all väntan, i allafall vad gäller läkarbesök. En äldre herre hade väntat sedan 9 och kunde inte träffa läkaren för dom hittade inte hans journal förrän vid 1-tiden...