söndag 11 april 2010

khamsin och färska kort frân stan...

I vanliga fall ser jag ända bort till Västbanken genom vardagsrumsfönstret, men i dag är det khamsin och efter bara nâgra hundra meter ser det dimmigt ut. Det är inte dimma utan smâ, smâ sandkorn frân öknen som kommer med vinden. För det blâser när det är khamsin, heta, torra ökenvindar.
I vartannat gathörn i Israel finns juicebarer. Man mixar själv sin juice genom att peka ut vilka färska frukter man vill ha. Nyttigt och otroligt gott. Jag tycker kioskerna i sig ser sâ mysiga ut!


Ett hemskt kort pâ mannen, meningen är att ni ska se en typisk Israelisk frukost. Vi älskar att äta frukost ute pâ söndamorgnar. En frukost är kopiös med ägg, sallad, tonfisk, fyra- fem olika ostar, färskpressad juice och en kaffe eller thé . Man kan lätt dela pâ en fukost som kostar ca 7 Euros.

Och medan vi intog frukost satt de här grabbarna bredvid och glodde ohämmat som vilka Israeler som helst...


Här är ett av de gratis utomhusgym som finns överallt i Israel. Jättesmart faktiskt, här kryllar det av vältränade silverrävar!!




Snart är det Yom Hatsmaout, firandet av Israel som judisk stat. Hela landet smyckas med flaggor och i princip hälften av alla bilar har en flagga fastklämd pâ sidorutan. även vârat torg är blâvitt, visst är det fint?


Nu är det "khamsin igen" heta arabiska ökenvindar fulla med sand. Termometern stiger avsevärt och fukten byts ut till torka. Solen syns inte längre för all mikroskopisk sand och man avrâder gamla och spâdbarn att vistas utomhus. Det varar aldrig länge, mellan tvâ och fem dagar, som tur är. Ingen trivs i detta vädret.
Ida har vi varit inne i Netanya och ätit frukost och promenerat lite. Jag tog med mig kameran sâ ni fâr se hur det ser ut!


1 kommentar:

TinTin sa...

Hoppas att det snart går över för den här gången.
OCh vad det vattnas i munnen på mig när jag tänker på israelisk frukost. Det blir inte samma sak att göra det hemma. Får "nöja mig" med färskt bröd och stark ost. Det är inte så dumt det heller.