fredag 16 april 2010

Den Israeliska skolan

När man flyttar till Israel är en av de svâraste problemen att lösa barnens skolgâng.
Det finns flera olika slags skolor här. Väldigt religiösa, religiösa statliga skolor och statliga skolor kort och gott.
Fransmännen vândas. De flesta kommer frân religiösa skolor i Frankrike och väljer även här en skola med mer religionsundervisning och morgonbön.
Men även om religionen är den samma skiljer sig skolorna ât. I dag pratade jag med en väninna som satt sitt barn i en ultrareligiös skola. Hon själv är inte alls lika religiös som skolan och nu börjar det bli obekvämt. Pojken känner sig bra i sin nya miljö och börjar dra ât det ultraortodoxa hâllet, nâgot som föräldrarna kanske inte uppskattar helt, de hade ju satt honom där för att diciplinen var bättre och att skolan hade gott rykte.
När vi flyttade hit tvekade vi ocksâ. Jag hade gärna satt barnen i en statligt religiös skola men hittade ingen som verkade bra. Det blev kvarterets skola istället.
Jag är inte helt nöjd. Diciplinen här jämfört med Frankrike är verkligen under all kritik och jag tycker att en stor del av undervisningen uteblivit. Barnen stormtrivs dock och jag mâste säga att lärarna är underbara ( med ett undantag som ni känner till).
Det som fattas kan man faktiskt lägga till själv. Vad hindrar föräldrarna att undervisa barnen en timma när andan faller pâ i konst, litteratur och t ex det franska sprâket?
Vad gäller den religiösa biten försöker vi att föregâ med gott exempel för barnen. Jag tror att det är otroligt viktigt att just religionen följer familjens livsstil. Jag vill inte känna mig tvungen att byta frân jeans till lângkjol när jag hämtar barnen i skolan. Jag vill komma som jag är och framför allt accepteras som jag är, och det gör jag i kvartersskolan- sâ de blir nog kvar där ett tag till.

13 kommentarer:

Helly på vift sa...

Intressant inlägg. Själv har jag inga barn än, men har redan funderat på om jag verkligen vill att mina framtida barn ska växa upp på sicilien och kommit fram till att det nog inte är så illa ;)

Mina Indonesiska partners i jakarta har gått på katolsk skola under hela grundskolan för att de hade bättre undervisning än den muslimska. Fast det verkar inte ha påverkat dem speciellt mycket de är alla troende muslimer som deras föräldrar...

Svensk chekchouka sa...

Skolan pâ Sicilien är säkert helt ok även om den är olik den svenska.
Den formar smâ syditalienare som passar in i sin egen miljö. De kommer att lära sig allt som en Europé bör veta och de du anser att skolan missar fâr du lägga till!
Jag vet faktiskt judiska familjer som satt sina barn i katolsk skola ocksâ, utan att barnen blivit omvända. Min vän sa att flera av hennes bekanta hade barn i samma skola som henne men att dessa barn tagit avstând till det ultraortodoxa- alla utom hennes son som tydligen kände sig som en fisk i vattnet.

Unknown sa...

Hej. Jag hittade hit via Hellys blogg. Vilken fin och intressant blogg du har. Israel kànner jag bara till via mediaskriverier och det fàr vi ju ta med en skopa salt. Fint inlàgg om skolan.

Svensk chekchouka sa...

Hej Johanna!

Vad kul att du tittar in. Ja- livet här ser inte riktigt ut som pâ tv...
kram

Jojo sa...

Vi är ju helt sekulära båda två, så att sätta barnen i religiös skola vore otänkbart för oss. Dessutom så är religionsundervisningen så omfattande även i den "vanliga" skolan i Israel, att jag finner en ännu striktare miljö onödig. En sak jag har reagerat på dock är att undervisning om andra religioner än Judendomen inte kommer förrän på typ högstadiet, vilket jag tycker är lite världsfrånvänt. Jag vlll att mina barn ska växa upp med ett öppet sinne för vår multikulturella värld, men det är väl där vi får komplettera lite på egen hand. Helst hade jag satt mina barn i en tvåspråkig Judisk-Arabisk skola, men det finns inte så många. Det finns ett tvåspråkigt dagis här i närheten dock. Om vi ska lösa denna konflikten så måste vi skapa en ny generation som inte tänker i termer som "vi-och-dem"...

Hoppas sjuklingen mår bättre! Kram

annai sa...

Intressant. Här på Irland har i stort sett alla skolar ett katolskt etos och är officielt i kyrkans "regi" trots att de är statliga. Vad det i praktiken betyder är att saker som first holy communion, konfirmation etc sker via skolan. Det är inte som förr då kyrkan verkligen kontrollerade utbildningen. Vore det inte för kyrkan skulle inte Irland ha ett så bra utbyggt skolsystem som vi har. Skolan här är jättebra. Nivån är mycket högre och disciplinen bättre än vad jag minns och hör om t.ex svenska skolan.
Ändring är på gång tror jag, debatten har börjat att det är förlegat att kyrkan fortfarande har officiel kontroll, även om det egentligen bara är på papper.
Jag ser helst att statliga skolor är helt sekulära, som i frankrike. Religion ska enligt mig inte instrueras i skolan, utan i hemmet om man så önskar. Religion ska läras ut som ett ämne där man lär sig om alla olika religioner.
Givetvis ska folk kunna göra valet att sätta sina barn i religiösa skolor, men jag tycker att den allmänna, statliga utbildningen ska vara neutral.

Svensk chekchouka sa...

Jojo när vi besökte skolor i Haïfa var vi pâ en statlig skola som verkligen arbetade för fred. Jag hâller helt och hâllet med dig att det är bra att barnen växer upp tillsammans i mixade städer som just Haïfa. I den skolan undervisade man arabiska väldigt tidigt ocksâ. Med korten pâ hand är jag glad över att sönerna inte har mer religion än vad de har, det är väldigt, väldigt jobbiga läxor, särskilt för oss föräldrar...

Annai; Jag tycker att man ska undervisa barnen i religion. Att landets religion tar mer plats tycker jag ocksâ är bra- det är ju undervisning och inte omvändning det handlar om. I Frankrike har man inte längre julgranar i skolorna, man sjunger inga julsânger med religös klang och det firas inga julfester heller. Det är ganska komplicerat att julpyssla dâ man inte fâr göra nâgot med ljus eller som har med Jesus att göra.
Trâkigt tycker jag- sterilt och trâkigt.Folk är lite överkänsliga tycker jag. Jag som själv inte firar jul ser faktiskt inget fel i en tomte eller en julgran, sâ länge jag inte har en i hemmet.
Jag tycker att varje land ska hâlla pâ sina traditioner- religiösa eller inte, det är endel av identiteten. Däremot är jag helt emot att nâgon annan än staten är ansvarig över undervisningen.

annai sa...

Jag håller med om att det verkar lite överdrivet i Frankrike om det är så extremt. Man måste givetvis undervisa och berätta varför man firar vissa högtider etc. Att spela julspel med Jesus i krubban är inte farligare än att spela en pjäs om Valhall, grekisk mytologi eller skolans version av Romeo och Julia.
Vad jag menar är att man ska undervisa OM religion, inte I religion. Det är del av historia och tradition. Huruvida det är fakta eller inte är personligt.

Svensk chekchouka sa...

hâller med dig!

Jojo sa...

Vilken skola i Haifa var det du pratade om, U? Jag är väldigt nyfiken på allt det där och vill gärna veta så mycket som möjligt, även om jag är lite tidigt ute... ;o)

Svensk chekchouka sa...

âh jojo jag minns inte. den var stor och verkligen bra. Det är viktigt att välja en skola som är bra. I Haïfa arbetar mânga skolor för samspel mellan judar o araber frân tidig âlder.

Niall sa...

Hi Ulrika,
I was reading your blog this morning and of course, Ihad to translate it. Below is Google Translates interpretation....

The boy feels good in his new environment and begins to fuck the ultra-Orthodox society, something that parents might not appreciate fully, they had put him there to disciplines was better and that the school had a good reputation.

I just want to know why they target the ultra orthodox especially. Is it because the challenge is greater? Has it helped his discipline?

Svensk chekchouka sa...

lol, you know that my biggest fear is that my motherinlaw will discover google translations.

I asked my friend why, she answered she did what she thought was good. Religion and discipline are two different things an very often the environment becomes rough and tough without females. They ( the parents )actually discovered that although the kids are learning respect and are dressing up correctly (no pierced ears or long hair)they are still a bunch of badmannered kids using ugly words when the teachers are not listening. In French we say "l'habit ne fait pas le moine" ;)