tisdag 13 april 2010

Fika i lek-parken- oss svenskar emellan...

Igâr var jag och fikade med min svenska granne i parken nedanför huset.
Jag hade med mig târta, Katarinas târta och grannen kaffe i termos.
Alla ville smaka târtan, här i Israel râder ingen bacillskräck. Folk äter ofta ur varandras tallrikar. Humousse tex; man ställer fram en stor tallrik och sâ gröper alla i den med hjälp av pitabröd.
Sâ igâr i parken slabbade vi med târta och hade det allmänt trevligt.
Det är kul att träffa svenskar som är lika osvenska som en själv. När man nâtt över femtonârsstrecket som utlandssvensk är ofta det mesta blâgula urtvättat, endast sprâket är kvar och eventuellt lakritssuget.... Grannen pratar alldeles för högt och ledigt för att passa in i Svedala och använder sig av nordafrikanska slanguttryck dâ och dâ- precis som jag.
Sâ nu kan vi väsnas tillsammans och dricka turkiskt kaffe i solnedgângen medan ungarna leker- urmysigt!

2 kommentarer:

Katarina sa...

Var tårt receptet svenskt tro?

Kul att kunna prata svenska emellanåt, det kan jag sakna mycket här!

Svensk chekchouka sa...

katarina; du fâr frâga Katarina i Holon. Hon är superduktig pâ att baka- konstverk. Jag tror faktiskt att hon hittade receptet i en svensk tidning!