onsdag 28 april 2010

Stackars Parisare...

Vâra franska vänner som är här pâ besök sa häromdagen;
- Tänk vilket härligt stresslöst liv ni lever här! Folk verkar vara sâ "coola" och njuta av dagen!
-Ja sa jag, sâ är det nog.
I Paris stressar ju folk hela dagarna, de är lediga tvâ dagar i veckan och har fem veckors semester. För varje unge kommer ett rejält barnbidrag och man kan vara mammaledig i flera âr from andra barnet
Här i Israel, sover vi med gasmaskerna under sängen, vi har en dag ledigt i veckan, tio dagars semester per âr och barnbidraget är ett skämt, men fok ser faktiskt ut att njuta!
Livet är konstigt, eller hur?!

6 kommentarer:

Helly på vift sa...

Ja... Vad ska man säga. Liiite skillnad...

Jag som till och med kan reagera på när folk klagar hemma i Sverige över hur dåligt systemet när jag tycker de har det så bra jämfört med här...

annai sa...

Ibland tror jag att ju mer "fördelar" människor har här i livet desto mindre uppskattar de det som verkligen spelar roll. Vem har tid att njuta av en vacker solnedgång när det finns maxtaxor på dagis att gnälla om? ;)

Svensk chekchouka sa...

Helly; jag vet precis vad du pratar om ;)

Annai; eller hur? vet du, varje âr när kippour är slut och vi dricker en limonad och äter en kaka efter 24 timmars fasta tänker jag pâ hur underbart gott det är, självklart är ingen kaka eller glas limonad godare än den när kippour har avslutats. Just därför att man inser att det inte är självklart att äta. Kanske mâste man inse att själva livet inte är självklart för att kunna njuta fullt ut...

Katarina sa...

Vi har ju en benägenhet att tro att andra ALLTID har det bättre..

Efter en tur till USA innan vår flytt till Filippinerna, kan jag tycka, att det klagas mycket i Sverige..

Filippinarna ör ett mycket fattigt folk, 80 milj mönniksor, men ör en av vörldens mest lyckligaste mönniskor, enligt någon undersökning, de är det 12;e lyckligaste folket i världen.

Nä, dom stressar inte bildligt, men stressen av att inte ha mat för dagen måste vara stressande!

Unknown sa...

Tror att ett organiserat system tar bort mànniskors vilja att kàmpa lite extra och gòr dem fòr bekvàma.

Svensk chekchouka sa...

Ja-a Katarina, Svensken gnäller faktiskt. Det är lustigt det där, att välfärd inte verkar gâ hand i hand med lycka. Man säger ju att Sverige toppar i livskvalitet och självmord ( jag har aldrig kollat upp siffrorna men det ska tydligen vara sâ) Medans Colombianerna som verkligen lever i misär är världens lyckligaste...