lördag 1 maj 2010

Besök hos bosättarna...

Shmuel visar oss kartor över Jerusalem och Västbanken.
Utsikt frân Mont Scopus...


Gravplatsen pâ olivberget...


Muren, den hela Europa fördömmer. Visste ni att Spanien ocksâ har en mur, finansierad av EU (och Irland, och att Cypern rev sin mur för ca 2 âr seadan)?



Vi lunchade i Givon ha hadasha...




-Kom till Jerusalem pâ lördag sâ ska jag visa er ställen ni aldrig varit pâ...

Vâr Korsikanska vän har släkt i Israel. Som mânga familjer med rötter i öst har hon pâ senare dagar upptäckt att en av hennes föräldrar var född jude. "Mormor och morfar" konverterade sig nâgon gâng under eller efter andra världskriget. De bytte bâde för- och efternamn och talade aldrig om det fruktansvärda som hänt övriga familjen.

Idag träffade hon Schmuel, en avlägsen släkting med ett förflutet som fâr den mest hârdnackade att bryta ihop- och det var han som kom med denna frestande inbjudan.

Vi spenderade förmiddagen utanför Jerusalmes ringmurar och besökte ställen längs med skyddsmuren som skiljer "oss" ifrân dem. Han visade oss judiska byar, lângt inne pâ västbanken där vi aldrig vâgat sätta vâr fot utan guide. En politiskt guidad tur i de ockuperade omrâdena som intresserade bâde oss och vâra franska vänner!

Dagen avslutades med mashmallowgrillning, det är Lag Baomer och över hela Israel brinner stora eldar.

10 kommentarer:

Jojo sa...

Jag kan gissa på vilket sätt guidningen var politisk. Jag har också varit på andra sidan muren, men tillsammans med "dem" och det var också intressant, men inte upplyftande... Problematiken är varken enkel eller ensidig.

Svensk chekchouka sa...

Exakt Jojo; extremister pâ varje sida fâr det att verka väldigt enkelt. ALLT är politiskt här, en kvadratmeter kan uttlösa upplopp bland kristna,muslimer och judar.
Alla ser ju problemet ur sitt eget perspektiv och har svârt att förstâ den andra. Jag vet inte om du varit i Gion ha hadasha, utan att gâ in pâ detaljer tyckte jag att det var en bra avslutning pâ en intressant dag.

Unknown sa...

Màste erkànna att jag inte fòljer làget i Israel nàgot mer, fòr att vi fòr en sida av problematiken och som i alla konflikter, hemma som globala finns det alltid tvà sidor om saken. Jag uppskattar dock allt du skriver om i bloggen fòr att du àr pà plats och ger en fin bild av Israel som inte bara bestàr av terror. Nu fàr jag suget att besòka landet. Tack.

Jojo sa...

Nej, jag har inte varit på område C (Full Israelisk kontroll) förutom när jag har kört väg 90 ner genom Jordandalen och lite i Jerusalem förstås. Jag har däremot varit på område A och B, alltså där PA helt eller delvis har kontrollen.

Att se hur bosättarna breder ut sig hade bara gjort mig förbannad. En tvåstatslösning är enligt mig den enda vägen framåt och då får Israel faktiskt se till att ta i med hårdhandskarna mot bosättarfanatikerna.

Givetvis har Palisarna egna problem att ta tag i. Inte så små heller för den delen... :/

Katarina sa...

Intressant att läsa om. Är helt övertygad om att era vänner fått en resa som de inte glömmer i första taget!

Svensk chekchouka sa...

johanna pâ pickadollön; ââh vad glad jag blir!!!!!!!

jojo, jag har vänner som är bosättare, alldeles fredliga sâdana som lever inne pâ västbanken för att de tycker att de faktiskt har rätt till det- om de vill, och de vill. Jag skulle aldrig bosätta mig där själv men tycker att det är helt okej( jag vet att det är fruktansvärt upprörande men jag har alltid skrivit vad jag tycker här och tänker fortsätta me det), även om jag precis som du ser en tvâstadslösning som det enda möjliga. Däremot blir jag otroligt upprörd när jag läser om agressiva bosättare som anfaller och attackerar Palestinier, det finns absolut ingen ursäkt till ett sâdant beteende!!! Vi är mânga med olika âsikter men jag tror att viljan att nâ fred är nâgot vi nästna alla har gemensamt, och det är ju alltid en början ;)

katarina; nej, de var väldigt trötta igârkväll efter all information och alla upplevelser!

Trillingnöten sa...

Fantastiskt :) Det är intressant att prata med folk från olika synpunkter tycker jag. Jag hade en konversation med en Etiopisk Israel i NY och hon sa att hon hade trott på fred och fattade inte hur folk kunde kriga som de gör - tills hon satt i en buss och såg en annan buss sprängas av en självmordsbombare. I bussen satt hennes vän. Det är en så sorglig historia. Men jag förstår henne på ett sätt också...

Svensk chekchouka sa...

Trillingnöten; alla betalar ett högt pris och det är väldigt svârt att tycka mer synd om den andra parten än sig själv. Det absolut bästa vi kan göra är att uppfostra vâra barn att inte hata...

Unknown sa...

Hej, undrade vad du menar med att i Irland skulle det också finnas en mur. Efter många år i Republiken Irland kan jag försäkra dig att här finns ingen mur. Menar du inte Nordirland?

Gunilla sa...

Hej!
Snubblade just på din blogg som jag tycker är väldigt intressant eftersom jag inte vet mycket om livet i Israel. Kul att höra om det från någon som bor där. Fina bilder tar du, och jag ser hur vackert det är längs kusten. Jag har en fråga angående muren i Spanien. Var ligger den? Jag bor i Andalusien och har bara sett rester av gamla romerska sådana. Vill gärna veta var den finns.
Tack för en trevlig blogg! Hälsningar,
Gunilla