onsdag 19 maj 2010

Det värsta Israel har att bjuda pâ...

Jag tänkte INTE skriva om dagens upplevelse pâ stranden.
Hur jag hamnade mellan tvâ jättegrupper bas-Israeler med Sefaradiskt ursprung. Som inte talar utan skriker till varann och som börjar varje mening med att vrâla namnet pâ den de adresserar sig till tvâ ggr.
Hur irritationen steg, hur vansinnig jag blev när de visade fem av sina ungar att de kunde sitta och leka under mitt parasoll. Hur de snodde en spade, skvätte sand och vatten och sedan, precis innan jag skulle gâ smashade en fotboll i huvudet pâ mig sâ jag förlorade balansen av smällen.
Hur en av de där feta smâ flintskalliga gubbarna kom fram och glodde pâ mig, för att se om jag var vid medvetande och sedan bara gick därifrân utan att be om ursäkt.
Jag tänkte inte skriva om det för jag skäms faktiskt för fortsättningen.
Ljusa svenska kvinna bli arg pâ hebreiska och vilja säga sâ mycket men mest lâta som en förstândshandikappad fyra âring med grava talsvârigheter och spasmer i armarna...
Ibland tar ilskan liksom över.
Hela, och jag menar verkligen hela stranden hörde mina sprâkbristningar som naturligtvis förstärktes av ilskan, även jag hörde mig själv vrâla det ena felet efter det andra men det gick liksom inte att fâ stop pâ det.
Jag blandade in ett antal franska ord för att fylla ut, ( vi fick ju inte lära oss sâ mycket skällsord i skolan) trots det sâg ut som de fattade vad jag sa. 30 stycken vidriga hâriga bas-lantisar med vätesuproxid blekta kvinnor med mustach i en ring, nâgra garvade ât min accent och de som inte garvade stod och glodde med öppen mun.
Övriga badgäster tog alla mitt parti och menade pâ att detta gäng befann sig pâ en sâdan lâg mental nivâ att det inte ens var värt att försöka kommunicera med dem. Nâgra franska turister visade tecken pâ chocktillstând. De satt liksom tysta och skakade pâ huvudet medans de flämtade och himlade med ögonen.
Det finns en liten grupp människor här, lâgutbildade, vulgära och ouppfostrade smâ hâriga människor ( eftersom jag är gift med en sefarad fâr jag faktiskt säga att det handlar om sefarader utan att bli kallad ashkenaz snobb) som faktiskt är helt otroligt irriterande.
Som tur är har vi inga sâdan människor i kvarteret, dessa kom frân nâgon moshav och är nog inte vana att vara utanför sin egen trädgârd.
Det är en faslig tur att dessa människor inte reser utomlands, dâ skulle Israelhatet fâ ett uppsving kan jag lova.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Dà har du inte varit pà sòdra Sicilien. Ecco. Nàgot FN borde pyssla med àr globala kurser i allmàn vett. Fred verkar de ialf inte kunna skapa. Tror att detta skulle kunna leda till fàrre konflikter.

Unknown sa...

Bra förslag Johanna, jag mailar FN pronto!!

annai sa...

Förlåt men jag kan inte låta bli att skratta. Underbart beskrivet. Jag kan riktigt se hur du skakar och tuggar fradga gumman. ASG
LOVA att det inte kommer vara några sådana människor på stranden när vi kommer!!! Vi irländare är bara vana vid trevliga människor ;)

Thérèse sa...

är det arsim måntro?

Unknown sa...

Buss pâ!!

Larssons sa...

Och jag hoppas att någon filmade detta och la ut på you tube LOL

Svensk chekchouka sa...

annai; skratta pâ du, det gjorde maken ocksâ när jag berättade. Jag tror faktiskt inte att de kommer tillbaka- det hade blivit brâk när jag lämnat stranden. Inside information ;)

Thérèse ; naaaan tror du? Riktiga UrArsim var det!!!!

Dossis, japp, buss pâ, här kommer ingen undan!!


Larssons; Om det kommer ut pâ youtube gâr jag under jorden. Ingen hann fÖrmodligen filma, det gick snabbt och runt omkring mig fanns en mur av "arga arsim" ( arsim är det hebreisk namnet pâ denna folkgrupp)

Thérèse sa...

ah det lät misstänkt mycket arsim i den där inlägget!
Här är väll ändå en rätt bra beskrivning på dessa arsim

http://www.youtube.com/watch?v=Iyq41uksRSM

Jenny sa...

ha ha modigt gjort av dig att blir arg på dem tycker jag! synd att de antagligen inte har vett nog att förbättra sitt beteende dock...arsim är arsim!