fredag 21 maj 2010

Min själ, mitt hjärta mitt liv- min dotter...

Vârat solsken- lilla N.
Târtan

Prinsessan, min älskade lilla 4 âring hade kalas pâ dagis i dag. Kalas betyder baka kaka, födelsedagskaka. Jag är inget vidare pâ bakning, sockerkaka och kladdmuffins fixar jag galant, bullar ocksâ, men när det ska vispas och vända i äggvitor vill jag inte vara med längre. Som tur är har jag att bakproffs i min närhet som assisterade med psykisk peppning under hela receptet.

Kakan brändes lite pâ toppen, det skrapade jag av och hade sedan pâ glasyren, lite halvdant i kanterna. Jag släppte loss pâ dekorationen och gapskrattade ât resultatet.

Den sâg inte alls ut som Katarinas ( Drottningen av Holon ) men eftersom jag var smart nog att kamouflera med godisar tyckte alla barn att den var fantastiskt fin.
Jag skämdes sâ jag höll pâ att dö när jag kom in med den pâ dagi,s men det blev fullkomlig succée, ungarna ât och ville ha mer.
Min traumatism frân min äldstas treârskalas dâ jag skulle göra mockarutor sitter fortfarande i.
Maken vägrade bära kakan till skolan och när jag kom dit sa fröken till sonen ;
-Ooooh, är det du som gjort kakan? varpâ sonen surt svarar;
- Nej jag fick inte vara med, mamma ville göra själv!
Nu har jag iallafall receptet, jag tänker bara göra den här i fortsättningen, det blir nog bättre med lite övning...

12 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Vad FIN hon är!! Grattis till prinsessan på födelsedagen!!

Jag tycker att tårtan ser hellyckad ut! Det är ju så en dagistårta ska se ut, massa dekorationer!

annai sa...

Lilla fina gumman har blivit så stor!!! Grattis från oss alla! Kram

Thérèse sa...

Jag tycker tårtan var jätte fin! Och måste sä'ga att guu vilken fin dotter du har! :)

heffamamman sa...

Grattis till er härliga tjej som helt klart har ärvt utseendet efter sin supersnygga mamma! :) Mina födelsedagstårtor har heller aldrig blivit så där snygga som på bilderna. Men smaken på tårtan sitter ju inte i utseendet. Och chokladkaka är ju det godaste som finns! Att det sen finns aningen för ärliga ungar i närheten som avslöjar alla detaljer kan ju inte hjälpas. ;-)

Vad gäller livlig fantasi i inlägget nedan, så är jag precis likadan. Där kan en liten detalj utvecklas till nåt enormt på bara en kvart. Men jag försöker behärska mig och inte tala om det alltför högt. ;-) Ha en fortsatt fin dag! Miloukram

Helly på vift sa...

Grattis till din lilla söta tjej som blivit stor :)

Skrattade gott åt historien om din förra tårta, roligt att du bjöd på den. Man har kommit långt om man kan le åt sig själv :)

Kram!

Fröken L sa...

Vilken otroligt söt dotter du har! Jag är inte heller speciellt bra på att baka, betydligt bättre på matlagning. Men jag övar och övar och det går sakta framåt. Men jag har gjort många misstag på vägen. När jag fyllde år i november bakade jag en sorts knäckpaj med pecanötter i. Tyvärr så stelnade den aldrig och jag fick åka och köpa lite fikabröd till mina stackars gäster. Men, men.. Jag försökte i alla fall!

Kram Dila

Tove sa...

Grattis till din jättesöta dotter! Och grattis även till dig för fina tårta!

Katarina sa...

Vad fin hon är er lilla prinsessa som också fyller år!

Underbar bild!

Jenny sa...

Oj sa sot hon ar! Och tartan blev ju jattefin, precis som en barntarta ska vara!

Ett hemligt tips: man kan kopa Pilsbury's chokladkaksmix som ar ett pulver man vispar med agg, vatten och olja och som alltid blir en bra kaka som kan garneras och omvandlas till lyckad "hembakad" tarta!!

Anonym sa...

Gratulerar! :)

Anonym sa...

BS"D

Mazal tov i efterskott till din lilla prinsessa! Du är i alla fall bättre på att baka tårta en jag och det är ju alltid något!

Shavuah tov!

Svensk chekchouka sa...

katarina; ja, sâ ska târtan se ut, problemet är ju att även om den inte hade varit tioll dagis hade den sett ungefär sâ med...

Annai; riktigt stor! tack vännen.

Thérèse; Tack, târtan gjorde som sagt succée, och ja, dottern är vârt solsken!

Heffa Milou; Tack gumman, du vet att det värmer lite extra. Jassâ du kan heller inte baka ;)

Helly pâ Sicilien; Tack fÖr gratulationer. Ja, man mâste kunna skratta ât sig själv, annars blir livet trist!

Dila; jamen eller hur, det mâste ju gÄsterna uppskatta, att man fÖrsPOker. Jag lamslas av panik när jag ska baka lite raffinerade târtor, därfôr köper jag nÄstan alltid, det här receptet var dock väldigt bra!

Tove; muchas gracias guapa!!

Katarina pâ F; Barne här brukar ha blomkransar i hâret när de fyller, jag tycker det är jättegulligt!

Jenny; jag stod och nöp i en sâdan pâ "super" ska köpa en ifall det ma^ste panikbakas nâgon dag!

tartumaaponderings; Tack!!!

veredroyz: dâ är det riktigt, riktigt illa ställt med din baktalang alltsâ ;) chavoua tov!!