fredag 11 juni 2010

Hjärngymnastik


Igâr gjorde sig sonen lustig över lillans dagisfrökens tänder.
-Tandborstningen mâste gâ snabbt, eftersom hon inte har sâ mânga att borsta konstaterade han, med ett sting av avundsjuka i rösten.
En nioârings logik. Eller logik pâ lâg nivâ.
Jag förklarade att det var tvärt om- att hon inte har sâ mânga tänder eftersom hon borstar tänderna för snabbt.
Sonen sâg pâ mig och tänkte efter- ordentligt, med öppen mun.
Där fick han nâgot att bita i...
Vi tränar upp deras analysförmâga och ber en stilla bön att lillan inte tar upp ämnet pâ dagis.
Jag gillar att tänka annorlunda. Det betyder inte att jag hâller med, bara att själva träningen är intressant.
I morse tex, när jag hörde en fransman analysera gazas blockad ryckte jag till. Han sa att Hamas inte alls är intresserade av att häva blockaden. De har stenkoll pâ alla varor som förs in genom tunlarna vid Egypten och sedan säljs för skyhöga priser. Att frivilligt ge upp denna inkomst vore vansinne. De 45 lastbilar med mat som Hamas vägrar ta in i Gaza hotar skulle ju bidra till en radikal prissänkning pâ de varor som redan smugglats in.
Enligt hans logik spelar alltsâ Israel Hamas spel och Europa Israels.
Intressant och lite konstigt, precis som bilden jag satt in.
Titta pâ den frân stolen du (förmodligen) sitter pâ. Mannen till vänster är arg och kvinnan till höger ler, hâller du med? Är du bensäker?
Ställ dig nu upp och gâ nâgra meter bakât, titta pâ bilden igen. Mannen och kvinnan har nu bytt plats... Bilden är den samma, âskâdern likasâ. Du ser alltsâ tvâ olika saker frân exakt samma vinkel, det enda du behöver göra är att ta lite avstând.
En övning som man även kan utöva pâ abstrakta ting som livskriser, gräl och olycklig kärlek. Testa fâr ni se.

7 kommentarer:

Thérèse sa...

Haha, ja det skulle nog ändå bli pinsamt kul om hon sa till fröken vad ni diskuterat :D
Den där bilden har hela familjen funderat över

Karin sa...

Vågar inte ens visa bilden för Y, då skulle jag få en halvtimmes utläggning om varför hjärnan uppfattar bilden så - med detaljer och synapser, neuroner, hippocampus och allt annat som kan tänkas vara inblandat... :)

Katarina i Holon sa...

Det där om tunnlarna låter ju väldigt logiskt. Hamas håller sitt folk i ett järngrepp.

Intressant bild, både bilden i sig och tanken bakom den. Fast jag kan inte låta bli att fnissa åt Karins kommentar..

Svensk chekchouka sa...

therese, visst är det mysko?!

Karin, precis, hela fredagkvällen skulle gâ ât ;) asgarv

Katarina: Det krävs ondska fÖr att tänka i samma banor.

Thérèse sa...

Helt klart mysko! Vi har inga fysiker hemma så även om vi slår geniknölarna ihop så kommer vi ingen vart :P

Tove sa...

Ett tänkvärt inlägg - även bildligt talat. En av anledningarna till att jag gillar din blogg. Du får en att "tänka om". Keep up! =)

Svensk chekchouka sa...

THERESE, der är svârt för hjärnan att acceptera att nâgot kan vara oförklarligt.

Tove; nu blev jag jätteglad, tack!!