onsdag 9 juni 2010

Lite mer om Rinkeby...

Jag mâste säga att jag följer Rinkebyupploppen med intresse.
18 âr i Frankrike ger mig ett försprâng i förortsproblem.
Upplopp, vandalism etc har âtminstone i Frankrike ofta ett direkt samband med vad som händer i Mellanöstern. En hög procent av ungdomar i invandrartäta förorter arbetar inte, de sitter och glor pâ tv, Al jazeera tex, som pumpar ut hat hela dagarna, visar bilder pâ hetsiga demonstrationer, flaggbränningar och skrikande människor.
Dessa killar, som redan känner sig utanför samhället de lever i, identifierar sig kanske enklare med människorna de ser pâ tv. Kanske talar de samma sprâk, kanske har de samma tro, kanske liknar de varandra utseendemässigt eller kanske är de ursprungligen frân samma land. Jag tycker att man kan förstâ det fenomenet, med det menar jag inte att det är acceptabelt. Bara logiskt.
Mânga av dessa tvkanaler finansieras av ganska otrevliga grupper som är allt annat än vänligt inställda till Väst.
Precis som i Sverige blundade fransmännen för problemet länge. Att tala invandring har ju dessvärre blivit högerextremisternas sak, ingen vanlig politiker vâgar börja röra i soppan eftersom han vet att motslagen blir lâga och fulla av rasistiska anklagelser.
För nâgra âr sedan gick nâgra mammor frân ett av Paris värsta förortsomrâden ihop och uttalade sig i tv om detta fenomen, de ville förbjuda dessa tvkanaler att sända i Frankrike. De pâstod att programmen gjorde deras ungdomar galna och vildsinta. Debatten var igâng, och vips hördes röster frân mammor lite var stans i frân med samma idéer. Nâgra av dessa kvinnor kritiserade även en del moskéer som hamrade in hat i huvudet pâ deras ungdomar. Vad ska man göra ât det dâ? Man kan ju inte förbjuda nyhetsflöden frân tvkanaler i ett land där yttrandefrihet râder, och hur ska man kunna kontrollera vad som sägs i moskéer som kanske inte ens är registrerade?
Det gâr inte.
Frankrike är lângt före Sverige, men jag ser faktiskt tendenser i Sverige som tar mig ett decenie bakât i tiden. Jag tror helt klart att Sverige gâr i samma riktning. Nu dividerar man varför det blivit brâk i Rinkeby just nu, nâgon skrev att det berodde pâ det fina vädret. Jag tror mer pâ min teori.

8 kommentarer:

annai sa...

Det kanske är därför vi inte har sådana upplop här. Det regnar alltid... Nej, allvarligt, vad skulle vädret spela för roll? De senaste veckornas händelser är ju glasklara "ursäkter" för lite bileldningar, fönsterkrossande och allmän anarki. Farliga människor vet alltid hur man använder en "delikat" situation till sin fördel.
Det du skriver om är ett så stort problem att det verkar omöjligt att veta var man ens ska börja att tackla.
Här är det ju bara de senaste åren folk invandrat istället för att undvandra. Många säger att vi måste "ta itu" med den situationen innan den tillåts bli ett problem. Inte rasistiska röster, utan folk som vill att vi ska lära av andras misstag och inte låta segregeringen slå rot. JAg hoppas de som bestämmer lyssnar.

Fröken L sa...

Jag har arbetat på en skola i ett bostadsområde där över 80% av mina elever var "invandrarelever". Jag kan till viss del hålla med dig i den analys du gör. Men som vanligt är inte världen svart eller vit och problemet med utanförskap har fler dimensioner än så. Jag tror att något måste göras angående integration men som vanligt finns inte bara en lösning. Den skola jag arbetade på ska till hösten läggas ner och slås ihop med en annan skola där det i princip bara går svenska elever. När nyheten läckte ut slogs det genast bakut. Mina f.d elever var alla ligister enligt den andra skolans elever, föräldrar och till och med lärare. Hatstämningen piskades upp, driven av framför allt föräldrar och lärare. Du kan ju tänka dig hur mina elever kände sig. Om detta inte föder utanförskap då vet det sjutton. Bli stämplad bara för att man inte är svensk. Och vem är egentligen svensk? Jag bara önskar att man kunde acceptera varandra för de man är och lära av varandra istället för att tjafsa om vem som är bäst. Naturligtvis finns det extremister som drar nytta av de unga som känner sig utanför. Det är tragiskt. Jag gillar dina intressanta inlägg. Det är viktiga saker du tar upp. Ha en bra dag!

Kram Dila

Katarina i Holon sa...

Jag tror också på din teori. Alla upplopp som var i Paris när de brände bilar och sånt hade väl alltid ett samband med i vad som hände här i området?

Freedomtravel sa...

En intressant teori...
Tyvärr tycker jag att vi kommit in i en dålig spiral i Sverige - motsättningarna mellan olika grupper ökar och hater växer, på alla sidor. Jag ser ingenting som direkt tyder på att spiralen inte fortsätter växa... tyvärr
Jag vet inte riktigt hur man ska få det att vända, men antagligen hjälper det inte att blunda...

Svensk chekchouka sa...

superintressanta inlägg tjejer!!!

Annai, Irland kanske skulle kunna bli det första landet i Europa att lyckas med integrationen. Det första steget är definitivt att kunna beröra problemet frán en orasistisk vinkel. Intressant att följa.

Dila;vad intressant!! Jag har aldrig varit i en svensk förort. Jag växte upp i en smástad och pá min tid var gruppen som hade hemsprák yttepytteliten. Inga problem alltsá. det máste vara hemskt att vara flykting och jag tror inte alls pá att bunta ihop folk med tunga bagage pá samma ställe, jag tror att man har tendens att dra ner varandra i träsket om du förstár vad jag menar. Den inhemska befolkningen blir dessutom taskigare mot stora grpper än minoriteter... Det du berättar är verkligen beklämmande tycker jag och sätter självklart spár i dessa elever som kanske för första gángen inság att de inte alls är sedda som riktiga svenskar. Jag hade velat höra mer om vad du tror skulle behövas göras för att förbättra integrationen men jag vet att det är tunga och framför allt svára ämnen med mycket text...

Katarina; exakt ja.

freedomtravel;

det blir värre när man blundar. De vet alla politiker men de blundar ändá...

Alaska sa...

Det är mammorna det hänger på. Mer power åt mammor! Jag önskar att pressen skulle sluta förklara och försvara. Och varför står folk tysta och ser på när de bryter upp gatsten under dagen - stoppa dem DÅ! Men det är den svenska offermentaliteten som kommer fram hela tiden. Ingen kan bli arg på ett offer. Men varför? Bara för att det inte gått bra för någon betyder faktiskt inte att de har rätten på sin sida! Så länge palestinierna (och Rinkebyungdomarna) ses som offer har de svenskarnas stöd. Det är en negativ spiral som gör det berättigat att inte ta itu med sitt liv.

Jojo sa...

Jag gick högstadiet på den ökända Rosengårdsskolan i Malmö i slutet på 80-talet och redan då var vi mer än två tredjedelar barn med invandrarbakgrund, och som ni säkert vet så har andelen barn med svensk bakgrund decimerats till ett fåtal procent. Det är en del av mitt liv som jag på många sätt är tacksam över eftersom den gav mig insikt och empati för månniskor som växer upp i ett invandrartätt "getto".

Jag tror dock inte lösningen är att tvinga folk att flytta för att integrera. Jag tror att bristen idag i Sverige handlar om arbetsmarknaden och svårigheterna att förverkliga egna affärsdrömmar. Människor måste få känna sig nyttiga. Offermentaliteten om man inte har ett syfte som individ kan växa sig otroligt kraftfull.

Man ser samma fenomen här i Israel. Araber som har framgångsrika affärsrörelser är ofta mer integrerade i det israeliska samhället i stort.

Svensk chekchouka sa...

Jojo, vad häftigt. Där jag växte upp fanns det otroligt fâ invandrare. Intressant läsning- tack!

Alaska; Hej!!
Jag brukar ocksâ ta upp det där med offer och svenskar. Tror att det ligger nâgot i det. Att vara stark och tro pâ sig själv är fult och bÖr bekämpas... Tack fÖr intressant inlägg!!