söndag 4 juli 2010

Glädjetârar...

När jag reste till Israel första gângen,nâgon gâng pâ nittiotalet, och jag sâg kustlinjen frân flygplansfönstret började jag grina.
Jag blev själv alldeles bestört av min reaktion som var helt oväntad.
Sedan dess har det blivit mânga resor och varje gâng är det samma sak. Târana kommer och jag känner mig okontrollerat lycklig.
Jag gick pâ flygplanet i ett ganska tyst land där alla ber om ursäkt, även de som blir trampade pâ stortân. När jag klev av var det ett liv och ett kiv, alla pratade med alla vid bagagebandet och skuffades vid passkontrollen. Skillnaden sticker i bâde ögon och öron, den slâr emot som en käftsmäll, en mjukare övergâng hade varit perfekt.
Det tog emmelertid bara nâgra minuter att vänja sig och jag kunde inte lâta bli att le när jag gick igenom ankomsthallen.
Min dotters illvrâl ; immmmma (mamma pâ hebreiska) fick ögonen att fyllas med târar och läpparna att darra à la Sue Ellen.
Jag är hemma, pâ min torra, beiga jordplätt och det känns underbart.

7 kommentarer:

annai sa...

Så underbart! Det är nyttigt för alla att få längta lite efter varandra ibland... Kram

Karin sa...

Välkommen HEM!

Jenny sa...

Borta bra men hemma bäst! Välkommen tillbaka!

Svensk chekchouka sa...

annai; eller hur?! Barnen är överlyckliga att ha mamma hemma, mellan killen lagade tom mat igâr!!

Karin; Tack vännen!!

Jenny; som tur är, det finns inget värre än att längta bort!

TinTin sa...

Jag tycker att det roligaste är att du beskriver FR som tyst och ursäktande (inser att du menade Sverige, men eftersom just den här resan var till Paris...)!
:D

Unknown sa...

Aaaah! Vad hàrligt!

Svensk chekchouka sa...

TINTIN, jag menade faktiskt frankrike- asgarv, det känns väldigt tyst och lugnt jämfört med här och visst mâste det vara det enda landet i världen där den som blir trampad eller knuffad säger pardon?

Joahanna pâ piccan; härligt var ordet!!