lördag 2 oktober 2010

Har jag pratat om vädret?


Har jag sagt hur trött jag är pâ att svettas?
Har jag sagt att hösten förmodligen ligger deprimerad i ett hörn och vägrar ta sig upp?

Vi har gâtt igenom den hetaste sommaren pâ 80 âr i Israel (enligt Israelerna själva), och den vill inte ge med sig för oktobers underbara 27:or och 26:or i skuggan.
Nu pâ morgonen stâr luften stilla, inte en vindpust och det ska bli 37 grader.
Vi âker och badar- igen.

Jag minns melankolin och det lite sorgsna som lâg över de svenska hösten efter en alldeles för kort sommar. Knipet i hjärtat när löven föll och solen slutade värma.
Ordet "höst" har genomgâtt en förvandling, en upgrading. När det blir höst ska vi göra massor av roliga saker. När det blir höst fâr barnen ha pâ sig sina jeans, när det blir höst försvinner värmeutslagen, när det blir höst kommer Irländarna pâ besök, när det blir höst tar vi fram höstkläderna som faktiskt är mycket roligare än sommargarderoben!
Plaskebyborna stâr i startgroparna, och vi ber om nâd. Lite svalare tack.
Vi har fâtt nog av sommarhetta för i âr...

Kom igen hösten, vi väntar pâ dig!!

2 kommentarer:

Jojo sa...

Idag var det 42 grader när vi körde ner igenom Huladalen, hem från vår flodbank...

Svensk chekchouka sa...

Jojo, det var sjukt varmt här ocksâ, 43 enligt min väninna som har termometer i trädgârden.