söndag 8 februari 2009

En alldeles särskild inbjudan damp ner i facebook-lâdan.
Imorgon bär det av till Holon.
Den för allmänheten ganska okända Svenska maffian har möte över hembakade Semlor... Fyra fruktade tjejer med enorm kapacitet att sätta i sig dessa fantastiska smâ bakeleser som man bara äter i Sverige.
Visste ni att ordet Semla kommer frân det latinska ordet semilia som betyder fint mjöl och att det faktiskt är en bakelse som kom till Sverige frân Tyskland pâ 1500 talet ( nu svimmar alla Svenskar, hallâ liksom, semlor är faktiskt svenskt!!)?
Japp mamma, Tyskarna kan mer än fiska med kastspö i grannarnas laxodlingar...

Kung Adolf Fredrik drabbades av slaganfall och dog efter en rik middag som avslutats med semlor...
Hur mânga kan man äta uta att vara pinsam, eller dö av slaganfall?

10 kommentarer:

Karin sa...

Hur många tror du att hon har bakat? Jag är laddad som tusan! ;-)

Jenny sa...

Jag med! Och jag tycker inte att det ar pinsamt att ata MANGA!

Lillie plein damour sa...

Lucia kommer frân Italien, ja det är heller inte en akta svensk tradition!

yllet sa...

Tom en semmelskeptiker som jag faller för hembakta!! :)

anna of sweden sa...

Många semlor kan man äta. ;)

Katarina i Holon sa...

Jag tycker att ni åt ganska dåligt...ynka två semlor var! Ni får äta mer imorgon.

Katarina i Holon sa...

Karin, 26 st blev det.

Karin sa...

Katarina - Jag åt en till nu när jag kom hem! Yarden hävdade att alla tre som jag fick med mig hem var hans så jag ljög och sa att jag bara hade ätit en...

Svensk chekchouka sa...

Lillie, men midsommarfylla- DET är Svenskt!

Yllet; Alltsâ Katarina är "hövding" pâ att baka!

Anna of Sweden: Fast man skulle vilja kunna fortsätta när det tar stop ocksâ, för smaken är ju himmelsk!

Katarina: Aupairen har tagit en, nu finns det tvâ kvar och mannen har ont i magen, he he he.

Hanna sa...

Katarina, vad otroligt bra du bakar! Jag riktigt njöt av denna "svenska" smak..! kram aupairen