tisdag 10 februari 2009

Torkan är fruktansvärd, det har verkligen inte regnat i vinter och snart är det sommar igen.
I natt vaknade jag klockan tre av att det öste ner, jag gick upp och tittade ut genom fönstret. Tänk er en blomkruka som ni inte vattnat pâ nâgra mânader, öppna vattenkranen och ös pâ vatten... Nu pâ morgonen finns inte ett spâr av nattens regn, naturen dricker glupskt, tom asfalten verkar suga ât sig...

Idag är det valdag.
Jag tvekar fortfarande även om jag lutar ât höger, marginalen mellan Kadima och Likoud är minimal, min röst är viktig.
Jag tycker mycket känns oklart, hittar inget riktigt partiprogram pâ nätet som jag kan läsa och pressen är full av anklagelser, idéer och lösningar lyser med sin frânvaro. Jag undrar om Golan höjden men hittar inga aktuella uttalanden, Tzipi Livni verkar undvika ämnet vilket gör mig osäker.

Den riktiga vinnaren i valet verkar vara extremhögern.
En helt normal reaktion.
Hat föder hat.
Utvecklingen i Europa har spridit sig hit och Israelen är heligt trött pâ problemen med grannarna. Ingen ingriper, hela världen stoppar huvudet i sanden och sâ kommer det en karl och säger;
- Vi kör ut dem hela högen ( araberna ), de har inget här att göra!
Tänk er ett liv här i Israel utan muslimer, ingen mer terror... självklart finns det en stor del av befolkningen som röstar pâ en sâdan lösning mânga kanske mer av provokation än övertyglese.

7 kommentarer:

Sissel sa...

Lykke til med valget i dag, måtte det få rbetydning for dere og resten av verdensopinionen.

Svensk chekchouka sa...

Tusen Tack Sissel!
Det hoppas jag ocksâ!

Anders Branderud sa...

Hej!

Jag hoppas att det går bra att jag skriver denna fråga som en bloggkomentar. Jag hittar ingen e-mailadress.

Jag ska resa till Israel om en vecka och ska stanna i åtminstone tre månader. Jag tänker studera på ulpan, så att jag lär mig den hebreiska som krävs för att studera på ett israeliskt universitet.

Jag hoppas på att jag får förlängt turistvisa, annars får jag åka till Sverige tillfälligt och sen åka tillbaka till Israel.

Min fråga gäller hur man billigast transporterar saker från Sverige till Israel. Flygbolaget som jag ska resa med tar 200 kronor/kilo utöver 20 kilo. Många böcker som jag har kan jag köpa lika billigt i Israel, istället för att betala den dyra transporten.

Tack!
Hälsningar, Anders Branderud

Svensk chekchouka sa...

hej anders!
vad kul att du ska plugga här, vilken ulpan ska du gâ pâ? jag har precis avslutat fem mânader pâ en kurs som var väldigt bra.
Det är dyrt att transportera saker mellan sverige och israel, jag vet faktiskt int evad du borde göra, kanske vore det bar att ringa "the jewish agency" i sverige, elsa brukar kunna râda om sâdan saker. Visa är lätt att fâ om du kan visa upp tex en ketuba frân dina föräldrar eller mor- farföräldrar. Dâ fâr du visa för ett âr.
Kan jag hjälpa dig med nâgot mer? vad bra att du kommer hit!

Unknown sa...

Hej!
Tack för dina vänliga ord! Tack för dina tips! Ja, om jag skulle ha en judisk mor, då skulle jag ansöka om att göra aliyah. Ingen i min släkt är judar och förutom det så praktiserar ingen judendom i min släkt förutom mig. Jag har gjort mitt bästa att praktisera buden i Torahn ända sen 2007-05.

Du frågade via mail vilket ulpan jag ska gå. Eventuellt en ulpan i Ra'anana. Ulpan Aqiva i Netanya är väldigt dyr, men du fick det nog subventionerat/gratis eftersom du gjorde aliyah.

Om du kan hjälpa med något mer? Om du hittar någon person som vill hyra ut en 1-rums-lägenhet så får du gärna tipsa mig. Jag skulle kunna bo i Netanya och pendla till Ra'anana via cykel - bra motion! Jag försöker hitta en lägenhet inom ett avstånd av max 15 km till Ra'anana.

Den billigaste frakten som går att hitta är 45 kilo för 2650 kronor med flygfrakt om man lämnar paketet/paketen själv på Arlanda. Med potsen kostar det 2000 kronor för 20 kilo.

Anders

Svensk chekchouka sa...

anders, att cykla här är jobbigt, hettan är outhärdlig mitt pâ dagen... Kolla med ulpan i ranaana det brukar finnas lappar uppsatta.
Lycka till med dina studier!

Anonym sa...

Hej. Jag förstår att högern har starkt stöd i Israel, men då kan man lika gärna säga att man förstår att Hamas vann det palestinska parlamentsvalet 2006 eftersom palestinierna också lider. Jag stödjer inte Hamas och tycker att det var tragiskt att de vann deras val. Men kanske kan man även förstå det även om man tycker att det är fel. Kan man förstå att extremhögern har starkt stöd i Israel kan man lika gärna säga att man förstår att Hamas har starkt stöd i de palestinska områdena, tycker jag.
Jag är inte för extremism åt något håll. Varken israelisk eller palestinsk extremism. Det leder ingenstans.