onsdag 11 februari 2009


Folket har valt.
Tzipi är starkast men hur ska hon kunna bilda regering?
Förmodligen blir det Bibi Netanyahu med högerblocket iallafall... Jag gillar inte koalitioner, jag föredrar det franska systemet där man i slutändan för rösta pâ tvâ kandidater.

I morse, innan jag gick till skolan hann jag läsa en undersökning. En Amerikansk judisk organisation har ställt frâgor till 3500 Europeer i 7 länder; Ungern, Frankrike, Polen, Tyskland, England, Spanien och Österrike.

Man kom fram till att;

40% tyckte att judarna hade för stort inflytande i affärsvärlden.
44 % ansâg att Judarna hänvisade för ofta till förintelsen.
31% ansâg att den ekonomiska världskrisen är judarnas fel

Siffrorna stiger vart âr, förmodligen beroende pâ medias ensidiga bevakning av Mellanöstern.

58 % av de tillfrâgade säger att deras syn pâ judar försämrats pga Gaza.
Frankrike är en av de tre länder som toppar, deras svar är upp till 7% högre än siffrorna ni ser ovan.
Nu när jag bor här ger mig inte dessa siffror nâgon ângest längre, jag vet att mina barn inte kommer behöva konfronteras med dess problem pâ samma sätt här i Israel, men jag tycker ändâ att de är tänkvärda...

2 kommentarer:

Anonym sa...

BS"D

Politik är ett jobbigt kapittel. Är inte vidare intresserad men håller mig uppdaterad i alla fall, man måste ju lägga sin röst på något man tror på när de dagarna infaller.

Ja, det är tragiskt. Tyvärr tror människor på allt som står i pressen och de förstår inte att de omöjligt kan ge en niutral bild, alla människor är färjade av sina åsikter, även journalister och det speglas i deras arbete. (Konstigt vore det annars.)

Må allt ske till det bästa, beezras Hashem!

Intressant blogg du har, trevlig och intressant läsning.

Lesholom!

Svensk chekchouka sa...

hej nadja!
vad kul med en nykomling! de hâller fortfarande pâ och tjafsar här, vem vill leka med vem? vi fâr snart se, men tzipi verkar inte hitta en vän i Bibi...
Det trâkiga med journalister är att i princip alla är väldigt till vänster och alltsâ ganska till helt anti-amerikanska och mer eller mindre fientligt inställda till Israel.