fredag 28 maj 2010

Barnens anpassningsförmâga

Nu har det varit kvartsamtal igen.
Tio minuter per unge. De förtsa minuterna gâr ât till att lyssna pâ fröken när hon upprepar med med halvöppna ögon ; Yeled maksim, yeled maksim. Jag har underbara barn, vackra ocksâ. Alla är kära i dem...
Först efter detta förspel som jag nu vant mig vid ( jag tror de säger det till alla föräldrar) kommer vi till det viktiga.
Bâda barnen ligger klart över medel, tom i sprâk.
Den stora stavar lite illa och den lille läser lângsamt, men de har haft högt över medel pâ de nationella proven som delats ut.
Den lille, som hade riktiga problem innan vi hittade en hjälpfröken hade 91 av 100 pâ ett landsomfattande prov i det hebreiska sprâket. Fröken var lika glad som jag, och fascinerad över att det kan släppa sâ snabbt...
Otroligt. Jag tror inte att de knappat in de andras försprâng pâ bara tvâ âr, men de är pâ god väg!
Man ska inte underskatta barns förmâga, de anpassar sig till nya miljöer snabbare än oss vuxna. Innan vi reste tycket mânga sâ synd om barnen, att dra upp de med rötterna, kasta in dem i ett land där de inte ens kunde läsa. Om nâgon därute drömmer om att göra samma sak som vi, tveka inte för barnen, ett barn under tio âr har en anpassningsförmâga som är otrolig!

5 kommentarer:

Katarina sa...

Ja, tänk om man kunde lära sig lika snabbt som barnen!

annai sa...

Barn är fantastiska på att finna sig tillrätta i nya situationer, bara man inte har skrämt upp dem innan. Det är inte alls grymt att "slita upp deras rötter". Nya erfarenheter och upplevelser är ju en jättefin gåva att ge dem. Skygglappar är inte bra.
Grattis till barnens framgångar. Jag tvivlade aldrig.

Svensk chekchouka sa...

katarina; och ha lika lite fördomar...

annai; âh tack, nu blir jag rörd..

Fröken L sa...

Barn är fantastiska på att anpassa sig. Det är vi vuxna som ser problem överallt. Sen blir det också ofta vad man gör det till. Tror man på att det ska gå bra så gör det ofta det. Dessutom ska man inte lyssna på alla olyckskorpar som finns överallt. De är ofta bara avundsjuka att någon vågar göra allt det där som de själva inte vågar. Grattis till att du och din familj har kommit till rätta så bra.

Kram Dila

TinTin sa...

Men självklart har du fantastiskt duktiga och vackra barn!